Harian Metro

Perjuangan tuntut merdeka dalam Lalang

- TV 1/ 10.05 PAGI PANGGUNG AHAD: CHOMBEE ANAK MAMU TV 2/ 2 PETANG SPICE OF INDIA: BAAHUBALI: THE BEGINNING TV 3/ 9.02 MALAM TELEMOVIE MERDEKA SPECIAL: PURNAMA NTV 7/ 8.30 MALAM LUNA: VIVI SI PERIGI

Mengisahka­n bagaimana seorang bapa berpegang teguh adat, budaya hidup dan pantang larang masyarakat Jawi Peranakan (mamak) terutama dalam soal memilih jodoh. Mamu Hanifa mempunyai dua isteri iaitu Johara dan Fatima.

Mereka tinggal di rumah berasingan tetapi berjiran.

Johara mempunyai anak perempuan iaitu

Salma dan Chombee.

Apabila syarikat Mamu

Hanifa memerlukan pekerja, dia tidak mengambil Chombee bekerja dengan mereka sebaliknya menawarkan pekerjaan itu kepada

Haikal, anak saudara

Fatima. Sementara itu, Chombee berkenalan dengan lelaki Melayu.

Pelakon: Abu Bakar Omar, Syatilla Melvin, Fiza Elite dan Wan Raja. Karya arahan Hisyamudin Ahmad berjudul Lalang bakal menemui penonton pada 8 September ini, jam 9 malam menerusi saluran TV 1 (101). Naskhah itu ditayangka­n sempena sambutan Hari Kebangsaan berlatarbe­lakangkan era penaklukan Jepun di Tanah Melayu pada 1942, telefilem ini memaparkan pengorbana­n dan patriotik dalam perjuangan bangsa untuk menuntut kemerdekaa­n negara.

Embong dan Ah Heng cuba mengelak daripada dipergunak­an. Mereka tidak sanggup menjadi lalang yang terpaksa mengikut arahan. Namun, ugutan daripada Ah Chai untuk mencederak­an Sue Lan dan Ah Yee menyebabka­n Ah Heng terpaksa mengalah.

Suatu malam, kedai Ah Heng dibakar Mejar Tanaka dan tenteranya. Ah Heng terpaksa menyorok untuk menyelamat­kan diri. Atas dasar setia kawan, Embong dan Rohani membantu menyembuny­ikan Ah Heng di kebun mereka.

Pada masa sama, Embong terpaksa berhadapan dengan permusuhan yang dicetuskan Salleh, tali barut Jepun. Salleh sudah lama menyimpan dendam terhadap Embong kerana menganggap dia merampas Rohani.

Sementara itu, Ah Yee yang bermain layanglaya­ng ditembak mati oleh Ah Chai yang menyangka Ah Yee anak orang Melayu. Pada zaman purba kerajaan Maghizmath­i, seorang wanita dengan anaknya terjatuh di sungai. Sebelum menghembus­kan nafas terakhir, wanita itu sempat mengangkat anaknya dengan sebelah tangan dan berjaya diselamatk­an oleh orang kampung. Anak itu kemudian dijaga Sanga dan suaminya. Anak itu kemudian dinamakan Shiva. Shiva membesar sebagai anak yang gemarkan cabaran dan mempunyai kekuatan luar biasa. Shiva tertarik dengan air terjun dan dunia luar dari kampung berkenaan.

Pelakon: Prabhas, Rana Daggubati, Tamannah, Anushka Shetty, Ramya Krishan, Sathyaraj dan Nassar. Mengisahka­n keadaan Kampung Cenderang yang menerima ancaman komunis selama 14 hari. Kisah bermula selepas Anum menjadi saksi pertama melihat mayat kakaknya, Salmah digantung di sebatang pokok tidak jauh dari kampung berkenaan. Sejak kejadian itu, Anum menjadi kurang waras manakala abang iparnya, Taib sangat marah. Taib tidak berpuas hati dan merancang untuk bertemu dengan pegawai Melayu meminta kemerdekaa­n kampung mereka. Kejadian itu menyebabka­n Ketua Kampung, Haji Che Lah mengisytih­arkan darurat.

Pelakon: Remy Ishak, Azhan Rani dan Eira Syazira. Vivi Syarina mengetuai mesyuarat penting di bilik serba canggih. Seorang yang cantik, bergaya, tegas, ditakuti dan disegani, Vivi bukan calang-calang wanita. Dia berjaya menjadi pegawai pemasaran di sebuah firma pengiklana­n antarabang­sa pada usia muda. Dia menjadi aset bagi kejayaan syarikat. Ramai pekerja ingin menjadi seperti Vivi, namun tidak semua mampu menggalas tanggungja­wab yang diberikan.

Pelakon: Liyana Jasmay, Harris Baba dan Juliana Evanas. Apakah kesudahan cerita Lalang?

Telefilem ini dilakonkan oleh Syazwan Zulkifli, Lenny Ooi, Wong Kam

Tat, Ain Evon Tay, Tiffany, Qi Razali, Sasqia Dahuri, Hasnul Rahmat, Zaini Abu Hassan, Muhammad Raif Irfan Rajali dan Muhammad Raif Ikhwan Rajali.

 ??  ?? SYATILLA MELVIN
PRABHAS REMY ISHAK
LIYANA JASMAY
SYATILLA MELVIN PRABHAS REMY ISHAK LIYANA JASMAY
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia