Harian Metro

PRESTASI TERBAIK

- AFP

Serena Williams menewaskan kakaknya Venus 6-1, 6-2 pada pertemuan ke-30 kedua-dua pemain, sekali gus mara ke pusingan keempat

(gambar)

Terbuka Amerika Syarikat, awal pagi semalam.

Serena jelas berada pada prestasi terbaiknya dalam perlawanan tumpuan yang berlangsun­g di Stadium Arthur Ashe.

Juara Grand Slam 23 kali itu berkata, disebabkan emosi dan cabaran taktikal yang perlu dihadapiny­a berdepan Venus, dia menyifatka­n ia prestasi terbaiknya sejak kembali beraksi selepas melahirkan anak perempuan, Olympia pada 1 September tahun lalu.

“Ini prestasi terbaik saya sejak saya kembali beraksi. Ia bukan mudah apabila bertemu Venus.

“Dia rakan baik saya, dia cukup bermakna untuk saya. Setiap kali dia tewas saya juga dapat merasainya,” kata Serena selepas tamat perlawanan.

Sebagai rekod, Venus

sudah menjuarai tujuh gelaran Grand Slam termasuk ketika menewaskan Serena dalam aksi final

„ Serena tewaskan Venus pada

pertemuan ke-30, mara ke pusingan keempat Terbuka AS

AS dan gelaran utama ke-18, akan berdepan pemain nombor 37 dunia dari Georgia, Nikoloz Basilashvi­li untuk mencari tiket ke suku akhir.

Basilashvi­li pula mara ke peringkat 16 terbaik buat julung kalinya dalam siri Grand Slam selepas menyingkir­kan Terbuka AS 2001.

Bagaimanap­un, Serena berjaya menewaskan­nya dalam tujuh daripada lapan aksi final utama sejak itu dan kini memegang rekod kemenangan 18-12 ke atas kakaknya.

Pertemuan pusingan ketiga itu kali pertama membabitka­n Serena dan Venus sejak pusingan kedua Terbuka Australia 1998 - pertemuan sulung mereka sebagai pemain profesiona­l.

Serena akan berdepan pemain Estonia, Kaia Kanepi bagi perebutan tempat ke suku akhir. Kaia mara selepas menewaskan pemain Sweden, Rebecca Peterson 6-3, 7-6

(7/3). pencabar dari Argentina, Guido Pella 6-3, 6-4, 1-6, 7-6

(7/4). - AFP

 ??  ?? VENUS tewas di tangan adiknya pada pertemuan ke-30.
VENUS tewas di tangan adiknya pada pertemuan ke-30.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia