Harian Metro

WANITA MUDA SOKONG SEBAT LGBT

„ Ramai wanita terutama golongan muda sokong hukuman sebat syarie terhadap lesbian

- Sharifah Mahsinah Abdullah sharifah@nstp.com.my

Hukuman sebat terhadap pasangan lesbian di Terengganu, kelmarin dialu-alukan ramai wanita di negeri ini terutama golongan muda.

Mereka berpendapa­t, hukuman itu selain menjadi pengajaran kepada pasangan seumpama itu di Terengganu dan negeri lain, tindakan terbabit dapat membuka mata dunia terhadap penguatkua­saan pihak berkuasa agama Islam di negara ini.

Pekerja swasta, Nurul Naiesha Azhan, 25, berkata, tindakan terhadap pasangan lesbian dari Terengganu itu membuat ramai pasangan seperti mereka takut meneruskan perbuatan terkutuk itu.

“Bagi saya, pihak berkuasa agama negeri lain patut mencontohi tindakan dibuat Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu. Biar pasangan seumpama itu gerun dengan tindakan yang bakal mereka terima jika mereka melakukan perbuatan terkutuk ini,” katanya.

Jurujual, Nor Ain Ibrahim, 25, berkata, dia mula-mula terkejut apabila mengetahui ada hukuman sebegitu kepada pasangan lesbian.

“Saya baru tahu adanya hukuman sebegitu untuk pasangan lesbian. Bagi saya, hukuman itu perlu dibuat supaya memberi iktibar kepada pasangan lain.

“Saya juga berharap pihak berkuasa negeri lain akan mengikuti jejak Terengganu,” katanya.

Ibu kepada empat anak, Ardila Sharinni Wahid, 30, berharap golongan lesbian lain insaf dengan hukuman dijalankan terhadap pasangan berusia 22 dan 32 tahun di Terengganu, kelmarin.

“Dengan adanya hukuman seperti ini di negara ini, kemungkina­n besar dunia melihat Malaysia sebuah negara yang tegas dalam melaksanak­an hukuman terhadap pesalah Islam.

“Ini bukan saja mencermink­an imej Islam yang baik, ia juga dapat menaikkan nama Malaysia sebagai negara Islam setaraf negara lain,” katanya.

Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu, kelmarin melaksanak­an hukuman sebat ke atas pasangan lesbian pertama di negara ini.

Kira-kira 100 orang yang hadir termasuk wakil media sejak awal pagi itu untuk menyaksika­n hukuman sebat sebanyak enam kali setiap seorang.

Bagi saya, pihak berkuasa agama negeri lain patut mencontohi tindakan dibuat Mahkamah

Tinggi Syariah Kuala Terengganu. Biar pasangan seumpama itu gerun dengan tindakan bakal mereka terima”

Nurul Naiesha Azhan

Saya baru tahu adanya hukuman sebegitu untuk pasangan lesbian. Bagi saya, hukuman itu perlu dibuat supaya memberi iktibar kepada pasangan lain”

Nor Ain Ibrahim

Dengan adanya hukuman seperti ini di negara ini, kemungkina­n besar dunia melihat Malaysia sebuah negara yang tegas dalam melaksanak­an hukuman terhadap pesalah Islam”

Ardila Sharinni Wahid

 ??  ??
 ??  ?? LAPORAN Harian Metro, semalam.
LAPORAN Harian Metro, semalam.
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia