Harian Metro

Keluar 6,000 ayam setiap jam

-

Tawar pilihan daging lebih sihat kepada pengguna

di seluruh negara

Beliau berkata, syarikat itu adalah pembekal pilihan daging sihat yang dikenali sebagai peneraju ladang ayam kampung sejak 20 tahun lalu.

“Ia juga dikenali sebagai salah satu syarikat pengeluar ayam kampung terbesar di negara ini. Beroperasi sebagai pusat sembelihan halal yang disahkan merangkap pusat pemprosesa­n di Taman Perindustr­ian Ulu Choh, Pekan Nanas, Johor.

“Kami mempunyai kapasiti pengeluara­n 6,000 ekor ayam setiap jam. Kami mempunyai kepakaran menternak ayam kampung secara tradisiona­l dan organik yang mengambil masa lebih lama iaitu lebih dari 70 hari bagi ayam mencapai ukuran optimumnya, tanpa pemberian antibiotik dan hormon pertumbuha­n.

“Kami percaya proses tumbesaran dan pemakanan lebih baik serta pergerakan yang aktif akan membuatkan ayam kampung lebih berkualiti dan enak,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran ayam kampung organik jenama Aqina dan penyampaia­n sijil MyOrganic serta MyGAP di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Majlis pelancaran disempurna­kan Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pembanguna­n Perniagaan, Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) Yasser Arafat Zainal Rashid.

Wesley berkata, ayam kampung organik mengambil dua kali ganda masa untuk mencapai berat pasaran iaitu kira-kira 81 hari kerana mereka tidak menukar makanan menjadi otot dengan begitu cepat jika dibandingk­an dengan ayam komersial biasa.

“Ayam kampung organik ini adalah unik dan mewakili kualiti yang paling tinggi bagi ternakan di dalam pasaran organik apabila makanan bagi ayam diformulas­i khas menggunaka­n formula kami sendiri.

“Ia mengandung­i

 ??  ?? KAKITANGAN Aqina Farm yang menerima sijil penghargaa­n bergambar kenangan.
KAKITANGAN Aqina Farm yang menerima sijil penghargaa­n bergambar kenangan.
 ??  ?? KAKITANGAN memeriksa rekod
ternakan ayam kampung organik.
KAKITANGAN memeriksa rekod ternakan ayam kampung organik.
 ??  ?? DEMONSTRAS­I cara
memasak ayam kampung organik.
DEMONSTRAS­I cara memasak ayam kampung organik.
 ??  ?? YASSER (tengah), Wesley dan Dr Gulam Shah menunjukka­n produk ayam kampung organik.
YASSER (tengah), Wesley dan Dr Gulam Shah menunjukka­n produk ayam kampung organik.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia