Harian Metro

Demi perkembang­an otak si manja

- Siti Zarinah Sahib sitizarina­h@hmetro.com.my

Ibu boleh bekalkan anak dengan tahap DHA tertinggi… menerusi rumusan diperbahar­ui dalam Dutch Lady 123

Setiap ibu bapa mengharapk­an anak mereka membesar dengan sihat dan bijak. Untuk itu selain mendapatka­n pendidikan awal kanakkanak bagi membantu mengasah minda dan kebolehan mereka, kepentinga­n nutrisi dalam pemakanan sama pentingnya untuk tumbesaran fizikal dan mental si kecil.

Lima tahun3 pertama dalam kehidupan kanakkanak adalah tempoh paling kritikal apabila perkembang­an otak berlaku dengan pesat iaitu kirakira 90 peratus. Walaupun perkembang­an otak terus berlaku selepas itu, dalam tempoh ini otak lebih fleksibel dan bersedia mempelajar­i sesuatu.

Malah ada kajian menunjukka­n peningkata­n pengambila­n asid dokosaheks­aenoik (DHA) memberi manfaat kepada keupayaan kognitif atau proses pemikiran, tingkah laku4 dan tahap fokus5 kanakkanak.

Oleh itu, pemakanan sesuai dan seimbang bagi mendapatka­n nutrisi secukupnya penting dalam memupuk perkembang­an otak si manja sejak awal tahun.

Jenama susu tepung rumusan untuk kanakkanak terkemuka di Malaysia, Dutch Lady kini menawarkan tahap DHA tertinggi1 bagi menyokong perkembang­an otak kanakkanak.

Penambahan DHA dalam diet kanakkanak mampu meningkatk­an kebolehan berfikir, tingkah laku dan daya fokus mereka. Oleh kerana badan tidak menghasilk­an DHA yang diperlukan secara semula jadi, si manja perlu mendapatka­nnya menerusi pengambila­n makanan harian bagi membantu menyokong perkembang­an otak mereka.

Susu tepung rumusan Dutch Lady 123 untuk kanakkanak berumur antara satu hingga tiga tahun juga mengandung­i nutrien lebih tinggi2 untuk protein serta vitamin C dan D3 yang penting buat kanakkanak yang sedang membesar.

Menurut Pengarah Pemasaran di Dutch Lady Malaysia Ashlee Ng, sebagai pengeluar susu jenama ini tahu ramai ibu bapa memahami kepentinga­n nutrisi untuk menyokong perkembang­an kanakkanak.

“Dengan adanya rumusan yang diperbahar­ui dalam Dutch Lady 123, ibu boleh membekalka­n anak mereka dengan tahap DHA yang tertinggi1 dan kandungan nutrien yang lebih tinggi2 seperti 44 peratus lebih protein, 70 peratus lebih vitamin D3 dan 150 peratus lebih vitamin C berbanding produk jenama lain dalam lingkungan harga sama. Kami berharap ia dapat memberikan nilai terbaik kepada pengguna,” katanya.

Susu tepung rumusan kanakkanak Dutch Lady 123 kini dalam pek baharu mengandung­i 5X DHA6, protein serta 20 jenis vitamin dan mineral, dengan kelebihan ‘0% sukrosa atau kurang sukrosa’.

Berikan si manja anda nutrisi berkhasiat dengan Dutch Lady sama ada Dutch Lady 123, Dutch Lady 456 dan Dutch Lady 6+ dengan 5X DHA6 yang semuanya boleh didapati di semua pasar raya besar dan kedaikedai runcit di seluruh negara. Untuk maklumat lanjut, layari www.smartmomen­ts.com.my.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia