Harian Metro

TAK SEMPAT ANGKUT BARANG

- Abdul Rahemang Taiming cnews@nstp.com.my

Hujan lebat berterusan sejak jam 2 pagi semalam menyebabka­n beberapa kampung dan kawasan rendah di daerah ini ditenggela­mi air dan mengalami banjir kilat.

Air naik dengan cepat menyebabka­n ramai penduduk tidak sempat memindahka­n perabot serta harta benda ke tempat lebih tinggi, selain ada kenderaan tenggelam.

Antara kawasan yang terjejas

Georgetown: Pulau Pinang dilanda kesesakan lalu lintas luar biasa susulan banjir kilat yang berlaku di beberapa kawasan di sini, semalam.

Beratus-ratus pekerja lambat ke tempat kerja dan ada yang sejam lambat selepas sebahagian Jalan Sultan Azlan Shah menghala ke Zon Industri Bebas Bayan Lepas ditenggela­mi air sehingga paras buku lali.

Antara kawasan lain dinaiki air ialah Lebuh Kampung Jawa/Sungai Nibong, Lebuh Raya Mayang, Lebuh Raya Thean Teik/Jalan Thean Teik/ Jalan Angsana, Jalan P Ramlee/Jalan Sungai/ Jalan Perak dan Jalan Tun Dr Awang/Jalan Bukit.

Pekerja kilang, Grace Ong, 20-an, berkata, dia tersekat dalam trafik lebih sejam ketika dalam perjalanan ke kilang Dell di Bayan Lepas.

“Jalan utama dinaiki air banjir kilat dan keadaan semakin buruk sebaik sampai ialah Kampung Pasir Putih, Kampung Iban, Merotai, Kampung Blok 17, Kampung Kijang, Kampung Batu 22, Kampung Rawa-Rawa, Kampung Baru Batu 2 Jalan Apas, Taman Green dan Taman Pasadena.

Tinjauan wartawan mendapati beberapa sungai utama, antaranya Sungai Tawau, Sungai Kinabutan Besar, sungai di Jambatan Putih dan Pasir Putih tidak dapat menampung ke kilang.

“Saya terpaksa mengambil cuti bagi mengelakka­n kenderaan saya ditenggela­mi air yang semakin naik ketika itu,” katanya. limpahan air hujan yang bertembung dengan air pasang menyebabka­n paras air meningkat.

Bagaimanap­un, tiada mangsa dilaporkan berpindah ke pusat penempatan sementara.

Selain itu, beberapa jalan termasuk laluan bermula di Batu 5 Jalan Apas, Jalan Utara, Jalan Kuhara dan jalan Tanjung Batu turut dinaiki air namun masih dapat dilalui oleh kenderaan.

Sementara itu, di Hong Seng Estate, lebih 20 rumah dinaiki air sehingga paras dada, memaksa penghuniny­a mengosongk­an rumah mereka dan tidak dapat ke tempat

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Tawau, Sharudy Delamin, ketika dihubungi berkata, pihaknya menghantar anggota bagi memantau keadaan banjir di beberapa kawasan terjejas.

Katanya, beberapa aset termasuk bot dan jentera dihantar ke lokasi bagi membantu memindahka­n mangsa banjir.

“Kampung Pasir Putih antara kawasan yang terjejas teruk dan kita menggunaka­n bot untuk memindahka­n mangsa yang terperangk­ap di dalam rumah sebelum dibawa ke kawasan lebih tinggi dan selamat,” katanya. kerja.

Penduduk di sana menyalahka­n sistem saliran yang teruk menyebabka­n ia digenangi banjir termenung.

Pekerja kontrak, T Patmanatha­n, 53, berkata, air mula naik pada jam 4 pagi dan tidak lama kemudian, ia memenuhi kebanyakan rumah di kawasan itu.

“Kejiranan

ini memang mudah dinaiki air. Walaupun hujan lebat 30 minit, air mula naik.

“Kami dijanjikan wakil rakyat sejak tahun lalu bahawa tindakan akan diambil mengenainy­a namun sehingga sekarang tiada yang apa yang berlaku.

“Kami tidak dapat tidur pada waktu malam setiap kali hujan,” katanya ketika ditemui di rumahnya di sini.

Seorang lagi penduduk yang juga kerani dan mahu dikenali sebagai Lim, 50-an, berkata, dia terpaksa ponteng kerja selepas rumahnya dinaiki air.

“Sejak setahun lalu, masalah banjir semakin buruk. Kami diberitahu langkah diambil bagi mengatasi masalah itu namun ia hanya tinggal janji.

“Saya sudah tidak tahan dan letih menggantik­an barang perabot yang rosak setiap kali banjir,” katanya.

Tinjauan tengah hari semalam mendapati kebanyakan rumah masih digenangi air sehingga ada yang mencecah tingkap ruang tamu.

 ??  ?? KEADAAN banjir kilat di kawasan Hong Seng Estate dan beberapa lokasi di sekitar Pulau Pinang yang dinaiki air akibat hujan lebat pagi semalam.
KEADAAN banjir kilat di kawasan Hong Seng Estate dan beberapa lokasi di sekitar Pulau Pinang yang dinaiki air akibat hujan lebat pagi semalam.
 ??  ?? BEBERAPA lokasi di Kampung Pasir Putih di Tawau ditenggela­mi banjir kilat.
BEBERAPA lokasi di Kampung Pasir Putih di Tawau ditenggela­mi banjir kilat.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia