Harian Metro

Tandukan gol rai penampilan ke-100 Pepe

-

yang memulakan aksi final Piala Dunia menentang Croatia di Russia.

Penjaga gol Paris Saint-Germain itu bijak menghalang cubaan Marco Reus dan menepis tandukan Matthias Ginter, manakala satu-satunya cubaan berbahaya Perancis menerusi penyerang Antoine Griezmann diselamatk­an Manuel Neuer. “Langkah pertama

yang bagus. Ia membuktika­n kepada orang ramai yang kami bukan menyarung jersi pasukan kebangsaan seperti latihan,” kata penyerang Jerman, Thomas Mueller.

“Ia adalah untuk mendapatka­n semula nilai dan pujian yang kami peroleh sejak 10 tahun yang lalu sebelum kami tewas pada Piala Dunia,” katanya.

Pertahanan Jerman, Mats Hummels dalam pada itu mengakui Areola beraksi dengan baik.

“Kami memperoleh tiga atau empat peluang tapi Areola menyelamat­kannya dengan baik,” kata Hummels. “Kami mahu lebih fokus terhadap kestabilan pertahanan dan kami mendapat keseimbang­an yang baik hari ini antara pertahanan dan serangan.” Faro, Portugal: Pertahanan Portugal, Pepe meraikan penampilan ke-100 dengan menanduk masuk gol penyamaan bagi membantu pasukannya seri 1-1 menentang naib juara Piala Dunia, Croatia pada perlawanan persahabat­an semalam.

Croatia mendahului pada minit ke-18 apabila penyerang Ivan Perisic, seorang daripada lima pemain dalam kesebelasa­n utama yang beraksi pada final Piala Dunia menentang Perancis, merembat kencang bola muntah melepasi beberapa pemain pertahanan Portugal.

Pepe, pemain kelahiran Brazil, yang diberikan tugas sebagai kapten bagi perlawanan itu, menyamakan kedudukan 14 minit kemudian dengan tandukan kencang susulan hantaran silang Pizzi. Portugal merehatkan penjaring gol sepanjang zaman Cristiano Ronaldo, yang masih menyesuaik­an diri susulan perpindaha­n dari Real Madrid ke Juventus, manakala Sergio Oliveira dan pemain kelahiran Sao Tome, Gedson Fernandes meraih penampilan sulung mereka selepas masuk sebagai pemain gantian pada babak kedua.

“Kami beraksi baik dengan ramai pemain muda cuba menunjukka­n bakat mereka,” kata Pepe, 35.

“Saya terlalu gembira. Saya bersyukur dengan peluang dan setiap apa yang diberikan Portugal kepada saya dan saya

yang dicetuskan skuad muda kendalian Gareth Southgate

Kemenangan ke atas Sepanyol yang mengharung­i kempen Piala Dunia sukar selepas tersingkir pada peringkat 16 terbaik kepada tuan rumah, Russia Julai lalu juga akan menjadi bukti revolusi Southgate berjalan lancar.

Begitupun, jika tiga kekalahan berturut-turut diraih, ia akan memberi peluang buat pengkritik yang bertegas England masih belum dapat memiliki formula apabila menentang pasukan bertaraf dunia.

Di Russia, skuad kendalian Southgate tewas dua kali kepada cuba menikmati setiap saat.”

Portugal mendominas­i babak kedua dan hampir memenangi perlawanan itu apabila hantaran leret Mario Rui ditampan dengan kaki oleh pertahanan Croatia, Antonio Milic sebelum terkena palang gol.

Pemain tengah Croatia, Luka Modric menerima tepukan

Belgium dan sekali kepada naib juara, Croatia dan hanya menewaskan Colombia menerusi penentuan penalti.

Namun, keputusan di Russia tetap boleh dipuji tatkala England mara ke separuh akhir pertama dalam tempoh 28 tahun dengan Southgate menegaskan beliau sedang menyediaka­n asas yang kukuh demi kejayaan masa depan.

Menjadikan aksi Euro 2020 sebagai sasaran utama, Southgate pasti terdesak untuk mengekalka­n momentum dan pertembung­an kali ke-26 antara England dan Sepanyol bagi kempen Liga Negara Eropah tidak dilabel sebagai latihan, malah akan dijadikan sebagai aksi kompetitif.

Jadi, bukan sesuatu yang mengejutka­n jika kesebelasa­n utamanya bagi perlawanan itu hampir menyerupai skuad yang bertemu Croatia pada separuh akhir di Russia.

“Kami hanya mempunyai 20 perlawanan bermula sekarang dan Kejuaraan Eropah (Euro), jadi kami tidak mahu membuang masa dengan mencari perkara yang baharu tapi untuk membenamka­n gemuruh penonton tuan rumah apabila dia digantikan pada minit ke-55.

Penjaga gol Croatia, Danijel Subasic dan penyerang Mario Mandzukic sudah bersara daripada bola sepak antarabang­sa, manakala pemain tengah Ivan Rakitic direhatkan pada perlawanan itu. - Reuters

prinsip yang akan bersama kami untuk tempoh masa yang lama,” kata Southgate.

Pada Piala Dunia, Southgate meletakkan kepercayaa­n kepada beberapa pemain muda dan antara yang paling menyerlah adalah penjaga gol Jordan Pickford, pertahanan Harry Maguire dan Kieran Trippier. - AFP

 ?? Mats Hummel ?? PEPE (dua dari kanan) meraikan gol bersama rakan sepasukan ketika menentang Croatia. PENYERANG England, Marcus Rashford (dua dari kiri) berlatih bersama skuad England.
Mats Hummel PEPE (dua dari kanan) meraikan gol bersama rakan sepasukan ketika menentang Croatia. PENYERANG England, Marcus Rashford (dua dari kiri) berlatih bersama skuad England.
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia