Harian Metro

Sita barang kafe siber ingkar notis

- Mohamad Azim Fitri Abd Aziz cnews@nstp.com.my

Selepas hampir 19 jam hilang, seorang wanita dipercayai mempunyai masalah kemurungan ditemui selamat di kawasan hutan di belakang rumahnya di Kampung Nyior Manis di sini, semalam.

Mangsa, Syazwani Muhammad Fithal, 31, dilaporkan hilang dari rumahnya jam 10 malam kelmarin sebelum ditemui anggota penyelamat dan penduduk kampung jam 4.20 petang semalam.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pekan, Wan Samsul Effendi Wan Mahmud berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan jam 10.15 malam kelmarin sebelum menggerakk­an operasi pencarian.

“Operasi mencari dan mengesan mangsa dilakukan pada malam tadi (kelmarin) namun ditangguhk­an Padah tidak mengendahk­an notis penutupan premis kerana menjalanka­n perniagaan tanpa lesen, sebuah kafe siber diserbu Majlis Perbandara­n Nilai (MPN) di Taman Bandar Senawang, di sini, malam kelmarin.

Sumber MPN berkata, dalam operasi jam 9 malam membabitka­n 12 penguat kuasa MPN itu, semua komputer dan set permainan video disita pihaknya mengikut Undang-undang Kecil

Tred, Perniagaan Dan Perindustr­ian (MPN) 1999.

Katanya, pihaknya sudah kerana lewat malam. Operasi disambung hari ini (semalam) jam 9 pagi dengan membuat pencarian di sekitar hutan belakang rumah mangsa.

“Berdasarka­n keterangan keluarga, mangsa kali terakhir dilihat memakai pakaian Muslimah mengeluark­an notis penutupan termasuk kompaun atas kesalahan menjalanka­n perniagaan tanpa lesen kepada pemilik premis pada Januari dan Februari lalu. biru bersama seluar dan tudung berwarna hitam,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, operasi yang turut disertai Polis Diraja Malaysia (PDRM) dipecahkan kepada empat kumpulan pencarian selain turut menggunaka­n dron.

Wan Samsul Effendi berkata, berdasarka­n pemantauan menggunaka­n dron itu

“Kita akan menjalanka­n siasatan lanjut terhadap semua kesalahan pemilik premis itu dan mengambil tindakan tegas terhadapny­a,” katanya ketika dihubungi semalam.

Wanita alami kemurungan dilapor hilang ditemui lemah dalam hutan belakang rumah

pihaknya mengesan pergerakan objek di kawasan hutan 200 meter dari rumah mangsa.

“Anggota penyelamat ke kawasan itu sebelum menemui mangsa dalam keadaan lemah dan mengalami sedikit luka kecil,” katanya.

Katanya, mangsa kemudian diserahkan kepada polis untuk tindakan lanjut.

 ??  ?? OPERASI mencari Syazwani (gambar kecil) yang dilaporkan hilang sebelum ditemui selamat oleh pasukan penyelamat dan penduduk kampung di hutan belakang rumahnya di Kampung Nyior Manis.
OPERASI mencari Syazwani (gambar kecil) yang dilaporkan hilang sebelum ditemui selamat oleh pasukan penyelamat dan penduduk kampung di hutan belakang rumahnya di Kampung Nyior Manis.
 ??  ?? ANGGOTA penguat kuasa MPN menyita barangan dalam kafe siber tanpa lesen di Taman Bandar Senawang.
ANGGOTA penguat kuasa MPN menyita barangan dalam kafe siber tanpa lesen di Taman Bandar Senawang.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia