Harian Metro

Jumpa pistol angin atas bot Sembunyi diri dalam semak

- Mohd Sabran Md Sani sab@nstp.com.my Noorazura Abdul Rahman cnews@nstp.com.my

„ PPM tahan tiga warga asing selepas buat pemeriksaa­n atas bot bawa kayu bakau

„ ATM tahan tujuh PATI warga Myanmar ketika cuba memasuki negara secara haram

Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Dua Johor menahan tiga lelaki warga Indonesia selepas menemui sepucuk pistol angin dalam bot tukar barang dinaiki mereka di perairan Muar Rabu lalu.

Komanderny­a Asisten Komisioner Paul Khiu Khon Chiang berkata, ketiga-tiganya ditahan pada pemeriksaa­n

Seramai tujuh pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Myanmar ditahan anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) ketika cuba memasuki negara ini secara haram di kawasan Sungai Laka berhampira­n Pos Lima di sini, pagi semalam.

Panglima Enam Briged, Brigadier Jeneral Datuk Abdul Aziz Ismail berkata, PATI ke atas bot yang membawa muatan kayu bakau di perairan itu jam 9.30 pagi.

“Ketika pemeriksaa­n dilakukan terhadap bot yang didaftarka­n di Indonesia, anggota PPM Wilayah Dua Muar menemui pistol angin terbabit yang disimpan dalam beg sandang dibawa tekong bot.

“Seunit enjin sangkut turut ditemui dalam bot terbabit,” katanya semalam. yang terdiri daripada lima lelaki dan dua wanita itu ditahan selepas terserempa­k kumpulan ronda dari Batalion Keenam Rejimen Askar Melayu Diraja (6RAMD) jam 7 pagi.

“Pasukan ronda itu diketuai Mejar Rahman Arif Abidin melakukan tangkapan

Menurut beliau, warga asing itu mendakwa enjin sangkut berkenaan dibawa untuk penyelengg­araan di negara ini.

“Berikutan penemuan dua barangan berkenaan, tiga lelaki berusia 27 hingga 57 tahun ditahan bagi membantu siasatan. “Kes disiasat mengikut Akta Senjata 1960,” katanya. selepas melihat pergerakan sekumpulan orang awam dalam keadaan mencurigak­an di kawasan semak Sungai Laka.

“Selepas ditahan, pemeriksaa­n mendapati PATI berusia 20 hingga 35 tahun itu gagal menunjukka­n dokumen perjalanan yang sah,” katanya di sini.

Abdul Aziz berkata, PATI terbabit dibawa ke Pusat Perubatan Angkatan Tentera (PPAT) 5 RS bagi pemeriksaa­n kesihatan sebelum diserahkan ke Balai Polis Bukit Kayu Hitam untuk tindakan lanjut.

 ??  ?? TUJUH warga Myanmar yang ditahan ketika cuba menyeludup masuk ke sempadan negara.
TUJUH warga Myanmar yang ditahan ketika cuba menyeludup masuk ke sempadan negara.
 ??  ?? ANGGOTA PPM menunjukka­n pistol angin dan enjin sangkut yang dirampas dari bot dinaiki warga asing.
ANGGOTA PPM menunjukka­n pistol angin dan enjin sangkut yang dirampas dari bot dinaiki warga asing.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia