Harian Metro

Hartanah tempatan tidak terjejas Sasar 400,000 peminjam

- Azzman Abdul Jamal bisnes@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Pasaran hartanah tempatan tidak akan terkesan susulan arahan kerajaan supaya warga asing yang membeli unit kediaman di Forest City tidak boleh mendapatka­n visa untuk tinggal di situ.

Ketua Pegawai Eksekutif Hartabumi.com, Radzi Tajuddin berpendapa­t, tindakan kerajaan itu hanya memberi kesan jangka pendek kepada pasaran hartanah negara memandangk­an harga rumah di Malaysia secara relatifnya masih yang termurah di Asia Tenggara.

Katanya, jika dibandingk­an harga kaki persegi dengan bandar di Jakarta dan Bangkok, harga rumah dalam Malaysia lebih rendah, maka permintaan untuk pasaran hartanah di negara ini di kalangan warga asing masih tetap ada.

Mengulas lanjut, Radzi berkata,

Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) menyasarka­n untuk meningkatk­an jumlah Sahabat (peminjam AIM) kepada 400,000 orang pada tahun depan dalam usaha menggalakk­an orang ramai khususnya golongan miskin menceburi bidang keusahawan­an.

Pengarah Urusannya, Mohamed Shamir Abdul Aziz berkata, sehingga kini AIM mempunyai 379,824 sahabat yang berdaftar dan sudah memperuntu­kkan pembiayaan lebih RM20 bilion sejak penubuhann­ya.

“Setiap tahun, kami memperuntu­kkan pembiayaan kumulatif RM2 bilion kepada golongan miskin untuk mengusahak­an sebarang langkah kerajaan itu dilihat sejajar dengan negara lain seperti United Kingdom (UK) dan Indonesia yang mengenakan peraturan yang ketat untuk warga asing membeli rumah.

Pengarah Urusan CBRE WTW Foo Gee Jen, pula berpendapa­t, kebimbanga­n yang cuba disampaika­n oleh Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai projek di Johor itu ialah apabila tiada kuota dikenakan kepada pembeli asing.

Ini kerana katanya, jika tiada kuota dikenakan, maka projek hartanah itu akan menjadi seperti sebuah negara luar jika semua pembelinya adalah daripada warga asing. kegiatan ekonomi berasaskan kemahiran yang dimiliki sebagai usaha menambahka­n pendapatan keluarga.

“Sejak Januari hingga Jun lalu, kami berjaya mendaftark­an seramai 18,639 sahabat baru,” katanya, di sini.

Dalam pada itu, AIM melancarka­n Kempen Kad MyDebit Tanpa Sentuh (CMCCS) bagi tempoh September 2018 hingga Februari 2019.

CMCCS yang dilancarka­n pada 2015 adalah sistem pembayaran tanpa tunai yang bertujuan memudahkan peminjam AIM melakukan pembayaran semula menerusi kad debit yang dimiliki mereka.

Melangkah ke hadapan, Shamir berkata, AIM kini sedang berusaha untuk menggalakk­an peminjam beralih kepada penggunaan sistem itu.

“Sejak dilancarka­n, lebih 150,000 peminjam sudah

„ Amanah Ikhtiar galak lebih ramai golongan miskin ceburi bidang keusahawan­an

menggunaka­n CMCCS dan ini merangkumi hampir 50 peratus daripada jumlah keseluruha­n sahabat.

“Dalam masa terdekat, kami mahu meningkatk­an jumlah penggunaan sistem itu kepada 180,000 sahabat,” katanya.

Sejak ditubuhkan pada 1987, AIM mempunyai seramai 379,824 sahabat dan ia memperuntu­kkan pembiayaan kumulatif berjumlah RM2 bilion setiap tahun.

 ??  ??
 ??  ?? MOHAMED Shamir (dua dari kiri) melancarka­n kempen kad MyDebit tanpa sentuh.
MOHAMED Shamir (dua dari kiri) melancarka­n kempen kad MyDebit tanpa sentuh.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia