Harian Metro

Dua kes jangkitan beguk tidak saling berkaitan

-

Ipoh: Pulau Pinang menamatkan kemarau emas yang sudah berlarutan selama 18 tahun dalam acara badminton berpasukan SUKMA apabila mengalahka­n Wilayah Persekutua­n 3-0 pada pertarunga­n final, semalam.

Kali terakhir Pulau Pinang mengunggul­i acara berkenaan ialah ketika mereka diperkuatk­an dengan jaguh perseorang­an negara, Datuk Lee Chong Wei pada temasya 2000.

Kemenangan itu juga menebus kekecewaan Pulau Pinang selepas tewas di final kepada Selangor, dua tahun lalu dan dan jurulatih, Razlan Rajan seakan-akan hilang kata-kata ketika diminta mengulas mengenai kejayaan anak buahnya.

Bagaimanap­un, kejayaan Pulau Pinang kali ini sudah diramal apabila mereka membariska­n juara kebangsaan, Yoeh Seng Zoe selaku perseorang­an pertama manakala terbaiknya adalah 62kg.

Emas 48kg Ipoh: Tuan rumah SUKMA Perak menegaskan, dua kes beguk yang berlaku pada temasya kali ini tidak berkaitan antara satu sama lain dengan insiden terbaharu, atlet boling padang wanita Negeri Sembilan dikesan dijangkiti penyakit berkenaan daripada keluargany­a sendiri, sebelum berangkat ke Perak.

Pengerusi Jawatankua­sa Pembanguna­n Belia dan Sukan Negeri, Howard Lee berkata, atlet boling padang berumur 19 tahun itu disahkan positif virus beguk selepas ujian dari Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan Sungai Buloh dikeluarka­n kelmarin.

“Dengan maklumat yang kita ada, saya mahu nyatakan kes berlaku kepada pemain futsal Sabah dan juga atlet Negeri Sembilan adalah tidak berkaitan.

“Kedua-dua kes ini adalah berasingan dan saya tak mahu timbulnya spekulasi menyalahka­n mana-mana pihak,” katanya dalam sidang media di Pusat Media Utama semalam.

Selasa lalu, pasukan futsal lelaki dan wanita Sabah mengambil keputusan menarik diri daripada saingan temasya kali ini selepas pemain skuad wanita yang berusia 16 tahun didapati positif beguk.

Dalam kes membabitka­n atlet boling padang Negeri Sembilan pula, kontinjen negeri itu mengambil keputusan menghantar pulang sembilan atlet dan dua pegawai yang terdedah dengan pesakit, sekali gus tidak meneruskan saingan saingan SUKMA.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia