Harian Metro

45 KONTENA

-

ditahan berhubung penemuanny­a,” katanya.

Menurut Subromania­m, hasil siasatan awal mendapati barangan itu kawalannya tidak seperti di pelabuhan. Jika barangan keluar masuk di pelabuhan, mereka perlu ada dokumen pengisytih­aran barangan secara elektronik dan kastam tahu apa barangan dalam kontena. dibawa masuk melalui Ho Chi Minh, Vietnam.

“Kes disiasat mengikut Seksyen 135(1)(a) Akta Kastam 1967 kerana

“Namun di jeti persendiri­an, dokumen ini kebanyakan­nya disampaika­n secara manual. Ini barangkali menyebabka­n berlakunya perkara tidak betul, termasuk penipuan,” katanya.

Menurut Subromania­m, pihaknya dalam proses meneliti semula kelulusan pengoperas­ian jeti persendiri­an dan kemungkina­n akan mengurangk­an jumlah jeti mengimport barang larangan tanpa permit import sah dan Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 kerana memiliki barang larangan dan belum lulus pemeriksaa­n kastam.

“Sabit kesalahan boleh didenda tidak kurang daripada 10 kali ganda nilai barang dan tidak lebih 20 kali ganda nilai barang atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali,” katanya. persendiri­an di seluruh negara.

“Satu daripada saluran utama penyeludup­an barangan seperti rokok dan arak adalah melalui jeti persendiri­an. Jeti ini memang sudah lama digunakan sebelum pembinaan pelabuhan dahulu, tetapi selepas pelabuhan digunakan, jeti ini masih beroperasi.

“Contohnya, di Pelabuhan Klang, ada tiga pelabuhan utama di sana dan pada masa sama, berpuluh lagi jeti masih wujud. Justeru, kajian perlu dibuat untuk mengekang atau membatalka­n jeti yang sudah lagi tidak relevan,” katanya.

Beliau menyatakan pihaknya tidak menafikan keperluan jeti persendiri­an namun penggunaan­nya harus mempunyai justifikas­i yang kukuh.

 ??  ?? SEBANYAK 45 kontena berisi minuman keras dan rokok seludup yang dirampas dalam serbuan di jeti persendiri­an dekat Jalan Salim-Stabau.
SEBANYAK 45 kontena berisi minuman keras dan rokok seludup yang dirampas dalam serbuan di jeti persendiri­an dekat Jalan Salim-Stabau.
 ??  ??
 ??  ?? SUBROMANIA­M (kiri) menunjukka­n sebahagian daripada barang seludup dari 45 kontena yang dirampas dalam serbuan.
SUBROMANIA­M (kiri) menunjukka­n sebahagian daripada barang seludup dari 45 kontena yang dirampas dalam serbuan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia