Harian Metro

Terjunan Gabriel sukar dicabar Rekod baharu kebangsaan

-

„ Faang Der tuai emas acara 400m rampaian

Renang menjadi sukan pertama yang berjaya meleburkan rekod kebangsaan pada Sukan Malaysia (SUKMA) apabila Tia’A Faang Der

melakar rekod baharu kebangsaan acara 400 meter rampaian individu lelaki di Pusat Akuatik Tuanku Zara, semalam.

Lebih manis, catatan 4 minit 30.48 saat (s) yang dilakukan perenang kebangsaan dari Johor itu bukan sahaja meleburkan rekod kebangsaan, tetapi juga menewaskan pemiliknya, Sebastian Soon dari Wilayah Persekutua­n (4:30.85s) yang dilakukann­ya pada Sukan

(gambar)

Ipoh: Biarpun sudah merangkul pingat emas di Sukan SEA 2017 Kuala Lumpur, penerjun Sabah, Gabriel Gilbert Daim akhirnya berjaya meraih emas pertamanya pada Sukan Malaysia (SUKMA) apabila mengunggul­i acara 3 meter (m) papan anjal semalam.

Gabriel, 17, jelas sukar ditandingi apabila memungut 369 mata keseluruha­n diikuti Muhd Syahmi Mohd Rezal dari Selangor yang memperoleh perak (315.60 mata) dan penerjun Wilayah Persekutua­n, Hanis Nazirul Jaya Surya gangsa (312 mata).

“Saya gembira dengan persembaha­n hari ini biarpun pada terjunan ketiga saya tidak dapat melakukan yang terbaik disebabkan angin

(gambar)

Sekolah-Sekolah ASEAN di Kuala Lumpur Julai lalu.

Catatan itu juga meleburkan rekod temasya 4:34.14s milik Die Uang Manggan yang dilakukann­ya pada temasya Sabah 2002.

“Saya sendiri tak sangka boleh lakukan masa macam tadi (semalam), sekali gus memecahkan rekod kebangsaan kerana saingan sengit, malah sasaran saya sekadar memperbaik­i catatan peribadi terbaik empat tahun lalu iaitu 4:32.49s.

“Biarpun dapat memecahkan rekod kebangsaan hari ini, ia bukan masa untuk meraikanny­a malah saya masih belum boleh berehat kerana misi saya adalah memecahkan rekod peribadi yang kuat menolak saya ketika mahu melakukan terjunan.

“Saya harap dapat menyumbang satu lagi emas buat Sabah dalam acara 3m papan anjal seirama apabila berganding­an dengan Jellson Jabillin pada pertanding­an lusa (esok),” katanya.

Dalam aksi pembuka tirai hari ini, Gabriel yang juga penerjun pelapis kebangsaan melakukan terjunan yang bagus hinggalah pada terjunan ketiga apabila dia hanya memperoleh 36 mata sebelum bangkit untuk membaiki terjunan pada tiga terjunan terakhir.

Untuk rekod, Gabriel memenangi emas dalam acara campuran berpasukan pada Sukan SEA 2017 terbaik saya dalam acara 200m kuak kupu-kupu Rabu ini (catatan peribadi 200m kuak kupu-kupu 2:01.04s).

“Catatan peribadi terbaik itu saya lakukan ketika memenangi perak pada Sukan SEA tahun lalu,” kata perenang berusia 20 tahun itu.

Perak acara itu dimenangi Sebastian dengan catatan 4:40.79s sementara gangsa milik Arvin Shaun Singh dari Terengganu (4:33.01s).

Faang Der mengakui kejayaan itu juga dicapai dengan bantuan bekas ketua jurulatih renang kebangsaan, Paul Birmingham yang baru meninggalk­an skuad kebangsaan selepas Sukan Asia Jakarta-Palembang,

apabila berganding­an dengan Pandelela Rinong Pamg.

Dalam acara 10m platform se- irama wanita pula, gandingan penerjun Sarawak, Kimberly Bong dan Eilisha Rania baru-baru ini.

“Saya gembira apabila dapat mendahului saingan sejak 100m perlumbaan dan mengakhiri­nya dengan rekod kebangsaan pada temasya kali ini,” katanya mengenai pingat emas keempat yang dikumpulny­a sejak penyertaan temasya 2012 di Pahang.

Sebelum ini, Faang Der memenangi satu emas pada Pahang 2012 dan dua emas di Sarawak dua tahun lalu.

Pada hari pertama sukan renang dipertandi­ngkan pada SUKMA hari ini menyaksika­n Selangor mendominas­i kolam renang dengan membolot lima daripada lapan emas yang dipertandi­ngkan. Abrial Rajagopal berjaya mempertaha­nkan emas acara itu yang dimenangi mereka ketika temasya dua tahun lalu di Sarawak apabila mengumpul 274.05 mata.

Perak dimenangi pasangan Selangor, Koh Hui Yan dan Lim Min dengan mengumpul 222.06 mata sementara gandingan Sabah, Nur Ain Nadzmi dan Nurfazriya­nti Jali memenangi gangsa (213.51 mata).

“Kami baru menjalani latihan bersama semula lebih kurang dua minggu dan saya bangga apabila junior saya, Eilisha Rania berjaya membuat yang terbaik untuk membantu kemenangan hari ini,” kata Kimberly.

Kimberly, 16, sudah diserapkan ke dalam program pelapis kebangsaan dan menjalani latihan di Bukit Jalil sementara Eilisha yang baru berumur 13 tahun dan memiliki ketinggian 1.38 meter menjalani latihan di Kuching sebelum SUKMA berlangsun­g.

 ??  ??
 ?? FOTO: ABDULLAH YUSOF ??
FOTO: ABDULLAH YUSOF

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia