Harian Metro

Aisyah si ratu lebuh raya kuasai trek

-

baru dalam acara itu dengan catatan 21.01 saat sekali gus meleburkan rekod temasya yang dicipta Khairul Hafiz Jantan 21.03s pada SUKMA Sarawak 2016.

Selepas bergelar kekuatanny­a hingga berjaya merangkul gelaran berganda dan memecahkan rekod temasya dalam acara 200m, atlet kelahiran Klang, Selangor itu berkata, keemas

persembaha­n terbaiknya apabila mengumpul 347.00 mata bagi menghadiah­kan pingat emas buat Sabah. Pingat perak dan gangsa dimenangi dua penerjun Sarawak, Enrique Maccartney Harold (329.90 mata) dan Bertrand Rhodict Lises (314.35 mata).

“Saya rasa tak puas hati dengan terjunan saya tadi terutama bagi terjunan keempat. Namun selepas apa yang berlaku, jurulatih saya James (Sandayud) memberi motivasi dan semangat untuk saya bangkit selepas itu.

“Saya akui antara sebabnya adalah kerana saya gementar hari ini (semalam) apa lagi terjunan kesukaran 3.3 itu masih baru buat saya kerana belum menguasai sepenuhnya,” katanya yang memenangi pingat emas pertama kelmarin dalam berjaya diraih.

“Biarpun pada mulanya saya jangkakan dapat melakukan catatan bawah 21.00s tapi tak mengapa sebab saya dah berjaya mendapat emas.

“Saya gembira dapat mencatat rekod baru dalam acara kegemaran saya ini dan memperbaik­i catatan masa terbaik peribadi,” katanya.

Catatan terbaik Aqil dalam acara 200m sebelum ini adalah 21.31s yang dilakukan di SUKMA Sarawak.

acara 3m papan anjal seirama lelaki.

Jellson berkata, dia berpuas hati mengakhiri saingan temasya kali ini dengan dua emas yang menjadi pencapaian terbaiknya pada penampilan ketiga.

Sementara itu, acara 10m platform seirama wanita menyaksika­n gandingan Wilayah Persekutua­n, Loh Zhiayi dan Ong Ker Ying merangkul emas dengan 257.13 mata diikuti penerjun Selangor, Adeline Chin dan Koh Hui Yan (247.68 mata), manakala Nur Ain Nadzmi-Nurfazriya­nti Jali (191.07 mata) dari Sabah merangkul gangsa. Ipoh: Selepas menyapu bersih semua tiga pingat emas acara berbasikal lebuh raya Sukan Malaysia (SUKMA) Perak, Nur Aisyah Mohamad Zubir terus menghadiah­kan satu lagi pingat emas buat Terengganu semalam, kali ini dalam acara 10km perlumbaan scratch wanita, yang juga penampilan pertamanya dalam acara berbasikal trek di SUKMA.

Nur Aisyah, 21, yang bertanding keseluruha­n tujuh acara pada SUKMA kali ini berkata, biarpun diletakkan sebagai pelumba bukan pilihan dalam acara trek, kehadiran keluargany­a dari Kemaman, Terengganu menjadi pembakar semangat buatnya untuk memenangi emas.

“Untuk trek, saya sempat berlatih dalam seminggu saja, itu pun keseluruha­n dalam 10 jam.

“Saya rasa kelebihan saya adalah pada ketahanan yang saya ada. Lagi pun jurulatih,

(gambar)

Syed Mohd Hussaini Syed Mazlan banyak membawa kami menjalani latihan di jalan raya bagi membina ketahanan mental dan fizikal,” kata Nur Aisyah.

Ketika ditanya sama ada yakin untuk menyapu bersih tiga emas lagi yang akan disertai iaitu acara kejar mengejar individu dan berpasukan serta keirin, Nur Aisyah berkata:” Insya Allah saya akan cuba buat yang terbaik.”

Majlis penyampaia­n hadiah acara 10km scratch wanita itu bagaimanap­un belum dijalankan disebabkan adanya bantahan daripada empat kontinjen iaitu Wilayah Persekutua­n, Selangor, Perak dan Pahang yang membantah keputusan untuk pemenang di tempat ketiga dan komisar perlumbaan mengambil keputusan satu perlumbaan semula akan dijalankan esok.

Kejayaan Nur Aisyah yang memenangi perlumbaan di tempat pertama dan juga rakan senegeriny­a, Ezzatie Fifiyana Shazwanie Shaiful Hisham di tempat kedua bagaimanap­un tidak berubah.

Selepas berakhirny­a acara 10km scratch wanita itu, perlumbaan terpaksa dihentikan berikutan hujan dan semua perlumbaan akan disambung pada jam 9 pagi ini.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia