Harian Metro

Mantapkan ilmu sebagai usahawan

- Fazurawati Che Lah fazurawati@hmetro.com.my

MSU tawar program pengurusan peruncitan bagi merencanak­an masa depan kerjaya cemerlang

Bidang keusahawan­an yang dilihat mempunyai cabaran tersendiri dan mampu memberikan pulangan lumayan jika diusahakan dengan tersusun serta sistematik.

Namun disebabkan kurangnya pendedahan dan ilmu keusahawan­an terutama dalam pengurusan peruncitan menambahka­n lagi pandangan skeptikal sesetengah pihak terhadap bidang ini.

Hakikatnya keusahawan­an bukan kerjaya picisan kerana untuk bergelar usahawan berjaya, pemantapan ilmu diperlukan terutama dalam pengurusan peruncitan.

Menerusiny­a, mereka yang berminat bukan saja mempelajar­i pengurusan peringkat asas tapi pelbagai aspek berkaitan bagi membantu memperkuku­hkan kerjaya dan perjalanan perniagaan diusahakan.

Antara ilmu pengurusan peruncitan yang perlu dipelajari dan diketahui ialah etika perniagaan, kewangan, pengurusan operasi, logistik, penyelidik­an operasi dan pengurusan sumber manusia.

P Meskipun cabang pengurusan peruncitan lebih menjurus kepada kerjaya keusahawan­an, namun ia juga sebenarnya diguna pakai sesiapa saja yang ingin menceburi turut terpilih menyertai WMUM 2018 ialah Shahira Sundu, iaitu penuntut Bachelor in Marketing with Psychology dan Chern Yun Yu, penuntut Bachelor in Hospitalit­y and Tourism Management.

Kedua-duanya diumumkan sebagai Miss Leadership dan Miss Virtue.

Vanessa membawa pulang hadiah dan wang tunai bernilai lebih RM10,000, biasiswa untuk kerjaya seperti pentadbira­n perniagaan, sektor kerajaan mahupun swasta seperti perbankan.

Malah ia juga memberi peluang penuntut melanjutka­n pengajian hingga peringkat tertinggi seperti doktor falsafah (PhD) yang boleh melahirkan pakar dalam pelbagai bidang seperti ekonomi.

Tidak sia-sialah sesiapa yang mengambil bidang pengurusan peruncitan sebagai jurusan bagi merencanak­an masa depan kerjaya cemerlang.

Bagi mereka yang berminat melanjutka­n pengajian dalam pengurusan peruncitan, Management & Science University (MSU) sebuah institusi pengajian tinggi melanjutka­n pengajian ke peringkat lebih tinggi selain bakal mewakili Malaysia dalam World Miss University Internatio­nal 2018 ke-29 pada November akan datang di Putrajaya Internatio­nal Convention Centre (PICC).

Pencarian Miss University Malaysia dan World adalah program global yang diadakan untuk mempromosi­kan keamanan dunia.

Lebih 123 penuntut bertaraf antarabang­sa dan profesiona­l menawarkan jurusan ini.

Terkenal dengan visi untuk mencerna kecemerlan­gan dan kejayaan kepada graduan, MSU menjadi platform terbaik membantu mahasiswa memperoleh ilmu sama ada teori atau amali selain disediakan kemudahan prasarana lengkap bagi tujuan pembelajar­an berkualiti.

Kerjasama erat antara MSU dan rakan industri melalui University

Industry Advisory Panel (UIAP) pula memastikan silibus program pengajian dilengkapi dengan input industri yang relevan bagi penuntut apabila menceburi pasaran kerjaya selepas tamat pengajian. daripada pelbagai universiti di seluruh dunia akan bersaing dari segi kecantikan fizikal, intelek, personalit­i, ketrampila­n, sifat kepimpinan dan nilai kemanusiaa­n.

Pemenang World Miss University Internatio­nal pula bakal menerima pengiktira­fan dan menjadi duta kepada World Miss University Peace Service Corps Foundation.

 ??  ?? PENUNTUT pengurusan peruncitan berupaya menguasai ilmu perniagaan.
PENUNTUT pengurusan peruncitan berupaya menguasai ilmu perniagaan.
 ??  ?? VANESSA (tengah) diapit Chern (kiri) dan Shahira bersama hadiah
yang dimenangi.
VANESSA (tengah) diapit Chern (kiri) dan Shahira bersama hadiah yang dimenangi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia