Harian Metro

Izz pelumba cilik berjiwa besar

-

Kuala Langat: Muhammad Izz Zharif Mohd Zahir muncul selaku peserta termuda menamatkan perlumbaan kategori Fun Ride 35km dalam acara New Straits Times C-Cycle Challenge 2018, semalam.

Peserta berusia tujuh tahun dan mula berkayuh sejak berumur empat tahun itu berjaya menamatkan saingan dalam tempoh kurang dari tiga jam.

Bapanya yang juga anggota tentera, Mohd Zahir Zakaria, 34, mengiringi kayuhan anaknya menggunaka­n basikal berlainan.

Zahir yang juga mempunyai hobi kayuhan basikal bukit secara individu tekun melatih anaknya itu.

“Adalah menjadi harapan untuk melihat izz bergiat dalam berbasikal. Saya harap satu hari nanti, dia akan menjadi pelumba basikal bukit profesiona­l.

“Dia mula berkayuh sejak berusia kira-kira empat tahun, tapi saya mula melatihnya untuk kayuhan jauh sejak setahun yang lalu,” kata Zahir.

Dia berkata, latihan Izz dilakukan secara berperingk­at yang secara tidak langsung membantu membina stamina.

“Saya melatihnya berkayuh bermula dengan laluan sejauh 5km diikuti 10km, 15km dan 20km. Hari ini, ia adalah kali pertama dia berjaya menamatkan kayuhan 35km,” kata Zahir.

Ditanya mengenai langkah untuk melatih kanak-kanak, Zahir berkata, ia sama seperti orang dewasa yang perlu memastikan mereka mempunyai nutrisi secukupnya sebelum berkayuh.

Dia berkata, adalah amat penting buat seorang pengayuh mengambil pemakanan secukupnya sejam sebelum menyertai perlumbaan.

“Ia tidak seharusnya makanan yang berat seperti nasi. Sandwic sudah mencukupi,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia