Harian Metro

Pengadil ‘pembunuh’ Gantung satu perlawanan, denda RM2,066

- Zulfaizan Mansor zulfaizan@nstp.com.my

„ Teong Kim berang kad merah rentap semangat anak buah

Malaysia tewas bukan disebabkan Thailand lebih baik, namun pengadil menjadi punca. Itu reaksi pengendali skuad B-16 negara, Lim Teong Kim ketika diminta mengulas mengenai kekalahan 2-4 anak buahnya ketika menentang Thailand dalam aksi Kumpulan A Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC) di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam.

Beliau menyifatka­n kad merah yang dilayangka­n Omar Mohamed Ahmed Hassan kepada Luqman Hakim Shamsudin pada minit ke-51 sebagai punca utama kekalahan itu.

“Saya fikir selepas kami bangkit mengikat kedudukan 2-2, pengadil membunuh permainan kami. Jika beliau tahu mengenai bola sepak, ia jelas bukan kad merah.

“Saya tidak setuju dengan kad merah itu dan ia memberi kesan kepada permainan Kuala Lumpur: Penjaga gol skuad bawah 16 (B-16) tahun negara, Sikh Izhan Nazrel Sikh Azman digantung satu perlawanan dan denda AS$500 (RM2,066) susulan kekasaran yang dilakukan ke atas pemain Tajikistan pada aksi Kumpulan A Kejohanan Konfederas­i Bolasepak Asia

(gambar)

kami. Beraksi kurang seorang pemain bukan mudah, tapi inilah bola sepak,” katanya pada sidang media selepas perlawanan.

Keputusan itu menyaksika­n Malaysia kekal dengan tiga mata hasil kemenangan 6-2 ke atas Tajikistan, Khamis lalu, sementara Thailand yang tewas 2-5 kepada Jepun turut mengumpul jumlah mata yang sama.

Anak buah Lim Teong Kim terpaksa menentukan nasib mereka pada perlawanan terakhir kumpulan berdepan Jepun di gelanggang Khamis lalu.

Penggantun­gan itu termasuk penggantun­gan satu perlawanan automatik akibat daripada kad merah yang diterima pada penghujung perlawanan terbabit yang menyaksika­n Tajikistan dihadiahka­n sepakan penalti.

AFC dalam satu kenyataan menjelaska­n penggantun­gan itu berkuat sama pada Rabu ini.

Ditanya adakah beliau akan mengemukak­an rayuan kepada AFC mengenai kad merah itu, Teong Kim berkata: “Bagaimana nak merayu, keputusan sudah dibuat.

“Jika lihat video memang bukan kad merah, dia (Luqman) melihat kepada bola kuasa bagi aksi kedua kumpulan antara Malaysia dan Thailand yang berlangsun­g di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam.

“Denda perlu dijelaskan dalam tempoh 30 hari dari tarikh keputusan ini dikeluarka­n dan ia mengikut Artikel 11.3 Kod Etika dan Disiplin AFC. “Sikh Izhan akan dikenakan tindakan lebih tegas sekiranya mengulangi kesi(AFC), dan dia tidak nampak pemain lawan. Itu pergerakan biasa dalam bola sepak.”

Mengulas lanjut mengenai permainan anak buahnya, beliau berkata, skuadnya pasti mampu mencipta kemenangan jika bukan kerana kad merah yang dilayangka­n itu.

“Gol pertama seperti hadiah daripada pemain saya, mungkin hadiah haatau ri jadi hadiah hari raya. Jadi, Thailand perlu berterima kasih kepada pemain saya.

“Bangkit mengikat kedudukan 2-2 sangat membanggak­an saya, tapi kad merah merencatka­n permainan kami.

“Mereka tahu kekuatan dan kelemahan kami, malah kami tahu kekuatan dan kelemahan mereka. Jika tiada kad merah kami memiliki peluang untuk menang,” katanya. lapan sama,” kata AFC.

Sikh Izhan mengasari bahagian dada pemain Tajikistan dengan menggunaka­n kakinya ketika mencabar bola tinggi, namun perlawanan itu berkesudah­an dengan kemenangan 6-2 memihak Malaysia.

Malah, ketua jurulatih negara, Lim Teong Kim tidak meletakkan sepenuhnya kesalahan ke atas Sikh Izhan dan menyifatka­n ia hanya kesilapan dilakukan pemain di peringkat usia muda.

 ??  ?? PEMAIN negara, Alif
Mutalib (kiri) diasak dua pemain Thailand. TEONG Kim (kiri) tidak puas hati dengan keputusan Omar. LUQMAN (kanan) sugul tinggalkan padang.
PEMAIN negara, Alif Mutalib (kiri) diasak dua pemain Thailand. TEONG Kim (kiri) tidak puas hati dengan keputusan Omar. LUQMAN (kanan) sugul tinggalkan padang.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia