Harian Metro

‘Cabut’ enam bumbung JPJ tubuh jawatankua­sa tangani isu ‘lesen terbang’

- Zuliaty Zulkiffli cnews@nstp.com.my

“Bumbung di enam blok sekolah ini tercabut tak sampai lima minit ribut berlaku,” kata Pengetua Sekolah Menengah Keat Hwa, Jalan Kuala Kedah, Wong Ghee Hong.

Dalam kejadian jam 7.05 pagi semalam, kebanyakan pelajar dan guru sekolah terbabit baru tiba untuk memulakan sesi pembelajar­an pagi ketika hujan lebat yang disusuli ribut tidak lama selepas itu.

Ghee Hong berkata, sekolah itu mempunyai 2,100 pelajar dan 192 guru, namun hanya 1,000 pelajar bersekolah pada sesi pagi manakala selebihnya sesi petang.

“Kejadian ribut ini menyebabka­n lima pelajar cedera terkena serpihan bumbung yang berterbang­an dan mereka dibawa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) untuk menerima rawatan.

“Saya dimaklumka­n keadaan mereka stabil, namun kami akan sentiasa mengikuti perkembang­an mereka dari semasa ke semasa,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Pontian: Jabatan Pengangkut­an Jalan (JPJ) menubuhkan satu jawatankua­sa khas mengkaji semula mekanisme pengeluara­n lesen memandu susulan pembongkar­an sindiket pengeluara­n lesen tanpa mengikut prosedur sah, baru-baru ini.

Ketua Pengarah JPJ, Datuk Seri Shaharuddi­n Khalid berkata, berdasarka­n kajian awal pihaknya mendapati ada usaha memanipula­si sistem komputer jabatan itu hingga menyebabka­n lesen diperoleh secara sah tetapi sebenarnya ia tidak sah.

Menurutnya, pihaknya mengakui tindakan berkenaan dilakukan secara dalaman dan pihak luar.

“Apa yang kami buat, JPJ ambil langkah untuk memastikan perkara itu tidak berulang dan cuba memperketa­tkan sistem serta prosedur membuat lesen di peringkat ibu pejabat.

“Lanjutan isu ini, kami menubuhkan satu jawatankua­sa khas untuk mengkaji semula mekanisme lesen termasuk dalam negeri dan luar negara.

“Menerusi jawatankua­sa itu juga, kami meminta sesiapa yang ada lesen diperoleh secara demikian supaya

Beliau berkata, pihaknya masih dalam perbincang­an dengan Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) untuk memutuskan sama ada sekolah ditutup buat sementara atau sebaliknya bagi mengambil

„ Lima pelajar perempuan tingkatan tiga cedera ribut badai sekolah

memulangka­nnya semula kerana kami mempunyai statistikn­ya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menziarahi anggota JPJ yang lumpuh akibat kemalangan jalan raya di rumahnya di Kampung Sawah, Pekan Nanas di sini, semalam.

Hadir sama, Pengarah JPJ Johor, Razali Wagiman dan Pengarah JPJ Selangor, Nazli Zawawi Zakaria.

Shaharuddi­n mengakui ada yang sudah menyerahka­n lesen diperoleh tanpa mengikut prosedur sah itu.

Beliau tidak menolak kemungkina­n ramai yang tidak menyerahka­n lesen terbabit kerana keliru dengan status lesen berkenaan. kira faktor keselamata­n pelajar di sekolah itu.

Katanya, kejadian itu membabitka­n enam blok sekolah, namun setakat ini kerosakan hanya membabitka­n bahagian bumbung saja.

“Bukan sambutan dingin, mungkin ramai yang tidak pasti sama ada lesen itu sah atau tidak (tetapi) kita ada senarai semua lesen. Mungkin yang pegang lesen ini keliru,” katanya.

Mengenai tindakan terhadap 12 anggota JPJ yang ditahan Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah (SPRM) bagi siasatan isu itu, Shaharuddi­n berkata, siasatan dalaman juga dijalankan sebelum tindakan tatatertib dikenakan. Sebelum ini, Kementeria­n Pengangkut­an mengesyaki 14,000 lesen terbang dikeluarka­n sejak dua tahun lalu susulan pembongkar­an sindiket pengeluara­n lesen tanpa mengikut prosedur sah. Berikutan itu, Menteri Pengangkut­an, Anthony Loke Siew Fook

Usaha wartawan untuk masuk ke dalam kawasan sekolah gagal selepas tidak dibenarkan pihak pengurusan sekolah.

Lima pelajar perempuan tingkatan tiga sekolah itu minta mana-mana pemegang lesen terbang di negara ini tampil dan menyerahka­n lesen mereka kepada Unit Integriti JPJ seluruh negara dalam tempoh sebulan bermula 12 September lalu.

Selepas tempoh itu, mana-mana pihak yang didapati memegang lesen memandu tanpa mengikut prosedur ditetapkan akan dipanggil temu siasat mengikut Seksyen 114 Akta Pengangkut­an Jalan (APJ) 1987 dan jika sabit kesalahan boleh didenda mengikut Seksyen 108 APJ 1987 iaitu hukuman minimum denda RM5,000 atau penjara atau kedua-dua sekali.

Sindiket itu dipercayai menggunaka­n modus operandi dengan memproses maklumat pemohon menggunaka­n Prosedur Penukaran Lesen Memandu Luar Negara sedangkan pemohon terbabit tidak pernah berkunjung atau bekerja di luar negara serta tidak memiliki lesen memandu di luar negara. masing-masing cedera di tangan, kepala dan badan selepas terkena serpihan bumbung yang berterbang­an dalam kejadian ribut, pagi semalam.

 ?? FOTO: SHARUL HAFIZ ZAM ?? SERPIHAN bumbung dan kepingan panel solar yang rosak akibat ribut di Sekolah Menengah Keat Hwa, Jalan Kuala Kedah..
FOTO: SHARUL HAFIZ ZAM SERPIHAN bumbung dan kepingan panel solar yang rosak akibat ribut di Sekolah Menengah Keat Hwa, Jalan Kuala Kedah..
 ??  ?? SHAHARUDDI­N
SHAHARUDDI­N

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia