Harian Metro

Bala eksport sisik tenggiling

- Fardy Bungga fardy@nstp.com.my

Peniaga makanan laut berdepan hukuman denda sehingga RM2 bilion atau penjara selepas dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam, terhadap pertuduhan menyeludup 8,058 kilogram (kg) sisik tenggiling, tahun lalu.

Tertuduh Chai Kok Hiong, 44, yang ditahan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengaku tidak bersalah selepas kertas pertuduhan dibacakan kepadanya di depan Majistret

Afiq Agoes terhadap cubaan Kota Bharu: Ketua Inspektor Penjara Pengkalan Chepa dijatuhi hukuman penjara tiga tahun dan denda RM15,000 di Mahkamah Sesyen di sini, semalam, selepas didapati bersalah terhadap tuduhan menerima rasuah RM3,000 daripada seorang banduan, dua tahun lalu.

Hakim Ahmad Bazli Bahruddin menjatuhka­n hukuman itu terhadap tertuduh, Mohd Zambri Abdullah, 39, selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulka­n keraguan munasabah di akhir kes pembelaan.

Mahkamah turut menjatuhka­n hukuman penjara dua tahun dan denda RM15,000 terhadap Lans Koperal Dzul Azam Nani, 34, yang turut bertugas di Penjara Pengkalan Chepa terhadap kesalahan sama.

Mahkamah memerintah­kan hukuman bermula semalam.

Ahmad Bazli bagaimanap­un membenarka­n penangguha­n pelaksanaa­n hukuman penjara sehingga rayuan di Mahkamah Tinggi selesai dengan jaminan setiap tertuduh dinaikkan sebanyak mengekspor­t sisik haiwan dilindungi itu menggunaka­n dua kontena di Pelabuhan Sepanggar, Julai tahun lalu.

Bagi kesalahan itu, Kok Hiong yang berasal dari Tawau, dituduh mengikut Seksyen 135(1)(a) Akta Kastam 1967 (mengimport atau mengekspor­t bahan terlarang) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 135 (1) (iii)

(aa) dan dibaca bersama Seksyen 139 Akta sama.

Mengikut kertas pertuduhan, dia didapati membawa 227 guni berisi sisik tenggiling seberat 8,058kg dengan nilai keseluruha­n dianggarka­n lebih RM100 juta berdasarka­n harga pasaran semasa.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dikenakan denda tidak kurang 10 kali ganda dan tidak lebih 20 kali ganda nilai barangan atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

Afiq kemudian membenarka­n tertuduh diikat jamin dua penjamin tempatan sebanyak RM250,000 dengan wang deposit RM80,000 dan diminta melapor diri di Pejabat JKDM Kota Kinabalu dua minggu sekali.

Bagaimanap­un, peguam mewakili tertuduh, Dominic Chew meminta mahkamah membenarka­n bayaran jaminan dibuat secara tiga kali ansuran.

Dominic berkata, anak guamnya tidak mempunyai wang mencukupi berikutan perniagaan­nya terjejas kerana kes berkenaan.

Katanya, anak guamnya juga tidak pernah gagal melapor diri dan sentiasa patuh arahan JKDM sepanjang siasatan dijalankan terhadapny­a.

Afiq kemudian membenarka­n tertuduh membayar RM10,000 semalam, manakala bakinya dibayar pada 28 September dan 5 Oktober depan selain turut mengarahka­n pengurusan kes dijalankan pada 8 Oktober dan penetapan tarikh perbicaraa­n akan ditentukan kemudian.

„ Peniaga makanan laut berdepan hukuman denda sehingga RM2 bilion

2009 yang memperuntu­kkan hukuman penjara tidak lebih 20 tahun dan denda tidak kurang daripada nilai suapan atau nilai suapan itu dapat dinilai atau berbentuk wang atau RM10,000 mengikut mana-mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalik­an Timbalan Pendakwa Raya Shahidah Muslimah Roslan manakala tertuduh diwakili peguam Ahmad Nizam Mohamed dan Shahruddin Mohamed.

 ??  ?? MOHD Zambri dan Dzul Azam dibawa keluar Mahkamah Sesyen, semalam.
MOHD Zambri dan Dzul Azam dibawa keluar Mahkamah Sesyen, semalam.
 ??  ?? CHAI KOK
CHAI KOK

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia