Harian Metro

Luqman tak patut dibuang padang

-

Safirul anggap penyerang B-16 tiada niat cederakan lawan

bahaya oleh pengadil perlawanan dan akibatnya, Luqman dilayangka­n kad merah, sekali gus menyaksika­n skuad B-16 bergelut menyaingi Thailand pada perlawanan yang berkesudah­an skuad muda negara tewas 2-4.

“Saya yakin Luqman tiada niat untuk mencederak­an pemain lawan. Dia berpusing dan melihat bola di udara sebelum dia mengangkat kaki tanpa melihat situasi lawan.

“Ini reaksi biasa seorang pemain lebih-lebih lagi lagi pemain seperti Luqman yang suka bola berada di kaki. Cuma keputusan dia ketika itu dalam situasi sedemikian adalah membahayak­an pemain lawan.

“Kita melihat situasi sedemikian banyak kali, tapi hanya kad kuning yang dilayangka­n. Tapi, pengadil melayangka­n kad merah kepadanya, Safirul optimis situasi itu tidak akan ‘menakutkan’ pemain negara untuk terus memperaga corak permainan agresif dan melakukan asakan kepada pemain lawan.

“Ini tugas jurulatih supaya pemain sentiasa berada dalam emosi yang terbaik ketika menghadapi perlawanan. Risiko sentiasa ada di mana-mana terutamany­a di dalam padang.

“Jika kita tidak mengambil risiko ketika bermain maka kita tidak akan mendapat keputusan yang dimahukan. Kita mampu untuk menewaskan Jepun pada aksi terakhir.

“Namun, kita perlu menampilka­n kemampuan sebenar tanpa ada rasa takut pada aksi di peringkat tertinggi seperti ini. Musuh kita ialah diri kita sendiri,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia