Harian Metro

Juntai dari leher di udara

-

Beijing: Seorang kanak-kanak berusia lima tahun melalui detik trauma apabila tergantung pada buai roda ferris dalam keadaan lehernya tergantung pada ketinggian 48 meter di sebuah taman tema di timur China.

Kanak-kanak yang berkunjung ke Yuhuan Park, bandar Taizhou di wilayah Zhejiang bersama ibunya, Liu dikatakan dibiarkan menaiki roda ferris itu bersendiri­an.

Kejadian berlaku apabila dia cuba duduk di atas besi yang mengunci tingkap buai itu lalu tergelinci­r keluar menyebabka­n kanak-kanak terbabit hampir jatuh.

The Mirror melaporkan, rakaman video menunjukka­n kanak-kanak itu ketakutan sambil menjerit dari atas dan ibunya hanya mampu memerhatik­annya.

Beberapa saksi yang melihat kejadian itu menjerit ketika buai itu berpusing dan sampai ke puncak atas roda.

Operator tidak mampu berbuat apa-apa menunggu buai itu sampai ke bawah sebelum kanak-kanak berkenaan berjaya dikeluarka­n.

Dia kemudian dihantar ke hospital dan mengalami lebam pada leher, sementara pihak berkuasa dilaporkan menutup operasi roda ferris itu bagi membolehka­n siasatan dilakukan.

Sementara itu, saksi berkata: “Kanak-kanak perlu ditemani orang dewasa ketika menaiki roda ferris.

“Saya tidak tahu bagaimana ibu kanak-kanak itu berjaya meyakinkan pekerja di situ untuk membenarka­n anaknya menaiki bersendiri­an,” katanya.

Taman tema itu dibuka kepada orang awam November 2013 dan roda ferris terus menjadi tarikan utama pengunjung. - Agensi

 ??  ?? BUDAK itu (dalam bulatan) tergantung 48 meter di udara. - Agensi
BUDAK itu (dalam bulatan) tergantung 48 meter di udara. - Agensi

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia