Harian Metro

Badang perlu bela diri

-

Kota Kinabalu: Seorang ahli bina badan Sabah diarah membela diri oleh Mahkamah Majistret di sini semalam, atas kesalahan peras ugut hingga menyebabka­n ketakutan terhadap seseorang.

Majistret Afiq Agoes menetapkan 2 November depan untuk Mark Allan Magindol, 39, membela diri terhadap pertuduhan yang dikenakan ke atasnya mengikut Seksyen 385 Kanun Keseksaan.

Mark yang juga penolong pegawai penguat kuasa bertugas dengan pihak berkuasa tempatan di bandar raya ini, kali pertama dituduh pada 23 Januari tahun ini.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh pada 7 Oktober tahun lalu sengaja melakukan pemerasan dan menyebabka­n Susan Huring Ding, 31, dalam ketakutan pada jam 8 malam di Gym Bundle di Donggongon, Penampang.

Ketika perbicaraa­n pada 8 dan 9 Mei, pihak pendakwaan mengemukak­an tiga saksi termasuk mangsa manakala pihak pembela mengemukak­an dua saksi.

Dalam keputusann­ya, Afiq tidak menemui sebarang bentuk pemerasan terhadap Susan, namun seorang lagi saksi pendakwa dikenali sebagai Jude Carl Jefren,

28, kemungkina­n menjadi mangsa pemerasan itu.

“Mengikut Seksyen 158 Kanun Prosedur Jenayah, mahkamah boleh mengubah atau menambah pertuduhan pada bila-bila masa sebelum keputusan diumumkan.

“Tuduhan itu perlu dibaca sebagai ‚tertuduh pada 7 Oktober 2017, jam 8 malam di Gym Bundle Donggongon, Penampang, dengan tujuan melakukan pemerasan dan menyebabka­n ketakutan terhadap Jude Carl Jefren,” katanya.

Afiq berkata, tertuduh menghantar teks mesej yang kasar kepada Jude hingga menyebabka­n Jude dalam situasi ketakutan dan membuat laporan polis.

Afiq kemudian mengarahka­n Mark yang diwakili peguam Safrin Saleh dan Korventt Wheezar E Jomiji untuk membela diri. Pendakwaan dilakukan Inspektor Nur Hidayah Mahzan.

Dalam kes berasingan itu, dua lelaki dijatuhkan

 ??  ?? TERTUDUH ketika ke;uar dari mahkamah semalam.
TERTUDUH ketika ke;uar dari mahkamah semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia