Harian Metro

Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana salur bantuan awal

-

Lumpur: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) akan menubuhkan Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana di kawasan Projek Perumahan Rakyat (PPR) sekitar Kuala Lumpur.

Timbalan Menteri Pembanguna­n Wanita Keluarga dan Masyarakat Hannah Yeoh berkata, cadangan itu disuarakan ahli parlimen pada Sesi Taklimat Pengurusan Bencana di Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur (JKMWPKL) di sini, semalam.

“Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana ini terdiri daripada penduduk PPR yang akan memberi bantuan awal kepada penduduk PPR.

“Kita belum mengenal pasti siapa yang akan terbabit dan latihan akan diberi kepada mereka. Pihak DBKL akan memutuskan bila Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana ditubuhkan tidak lama lagi dan pastinya ia akan dilaksanak­an dalam musim tengkujuh,” katanya.

Menurut Hannah, Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana diwujudkan susulan kejadian pokok tumbang di Segambut dan tanah runtuh di Ampang baru-baru ini.

“Kebelakang­an ini banyak bencana berlaku seperti banjir, gempa bumi, kebakaran dan wabak penyakit. Dengan adanya Pertubuhan Sukarelawa­n Bencana ini diharap dapat membantu meringanka­n beban penduduk,” katanya.

Pada taklimat itu, Jabatan Kebajikan Masyarakat, pihak berkuasa tempatan, wakil DBKL serta anggota Parlimen Wilayah Persekutua­n berkumpul untuk membincang­kan dan bertukar idea mengenai pengurusan dan pencegahan bencana.

 ??  ?? HANNAH (tengah) dan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur, Fatimah Zuraidah Salleh (tiga kanan) bersama agensi yang berkaitan dalam pengurusan bencana.
HANNAH (tengah) dan Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur, Fatimah Zuraidah Salleh (tiga kanan) bersama agensi yang berkaitan dalam pengurusan bencana.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia