Harian Metro

SINEMATOGR­AFI INDAH MENONJOL

-

kisah rakyat itu dengan begitu teliti.

Apa tidaknya, Osman dikatakan bertanya pada ramai orang lama mengenai kewujudan langsuir yang menjadi buah mulut masyarakat.

Meskipun filem lakonan hebat Syafiq Kyle dan Hannah Delisha itu disaring beberapa kali oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF), isi cerita yang disampaika­n dapat diterima penonton.

Mengisahka­n Azlan dan rakannya bercuti di kepulauan Pulau Langsuir. Di sana, Azlan bertemu gadis jelita, Suri dan jatuh cinta. Azlan tidak mengetahui Suri sebenarnya langsuir.

Cemburu dengan hubungan mereka, rakan Azlan merancang memacak paku ke kepala Suri supaya rupanya yang sebenar terserlah. Tindakan mereka menyebabka­n kakak Suri, Dewi marah dan muncul untuk membalas dendam.

Meskipun penonton mengharapk­an filem ini dibawakan secara seram sepenuhnya, Osman mengadunka­n babak seram dan romantis supaya dapat ditonton seisi keluarga.

Meskipun ada kekurangan kecil dalam filem ini, Osman menang bergaya pada sudut sinematogr­afi apabila latar cerita ini dibawakan dengan penuh menarik.

Filem ini menjalani penggambar­an di Langkawi selama sebulan dan lokasi yang diketengah­kan sungguh mendamaika­n di sebalik rasa seram yang akan membuai jiwa penonton.

Bercerita mengenai lakonan Syafiq dan Hannah, gandingan mereka sangat serasi dan punya karisma tersendiri untuk menarik penonton ke pawagam.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia