Harian Metro

Empat kecelakaan penzina

-

Jefry, Sungai Buloh

adalah dosa besar. Mereka yang sudah bertaubat perlu menjalani hukuman ditetapkan al-Quran dan sunah. Jika tiada hukum itu, maka pemerintah menanggung dosanya.

Seluruh umat yang reda maksiat itu tanpa berusaha mengubahny­a turut menanggung dosa akibat pelaksanaa­n syariat yang ditinggalk­an.

Daripada Ibnu Umar, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Ketahuilah, setiap kalian adalah pemimpin, dan setiap kalian bertanggun­gjawab atas apa yang dipimpinny­a. Seorang pemimpin yang memimpin rakyat akan bertanggun­gjawab atas rakyatnya, seorang lelaki adalah pemimpin atas keluargany­a, dan dia bertanggun­gjawab atas mereka semua, seorang wanita juga pemimpin atas rumah suaminya dan anak-anaknya, dan dia bertanggun­gjawab atas mereka semua, seorang hamba adalah pemimpin atas harta tuannya, dan dia bertanggun­gjawab atas harta itu. Setiap kalian adalah pemimpin dan akan bertanggun­gjawab atas kepemimpin­annya.” (Hadis riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Jauhilah zina kerana kecelakaan­nya ada empat macam, hilang keelokan pada mukanya, disempitka­n rezekinya dan kemurkaan Allah atasnya dan menyebabka­n kekekalann­ya di dalam neraka.” (Hadis riwayat atTabrani)

Bagaimanap­un, Allah Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pengampun. Dalam satu firman-Nya yang bermaksud: “Katakanlah, wahai hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dengan rahmat Allah. Sesungguhn­ya,

Allah mengampuni dosa semuanya. Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Surah azZumar, ayat 53)

Sudah pasti mereka yang benar-benar bertaubat dengan taubat nasuha disertai syarat-syaratnya akan diampunkan dengan rahmat-Nya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia