Harian Metro

Irfan puji kebangkita­n dramatik anak buah

- Malik Muhamad sukanteam@nstp.com.my

Kuala Terengganu: Jurulatih Terengganu FC (TFC), Irfan Bakti Abu Salim memberikan Gred A kepada pemainnya yang bangkit daripada ketinggala­n sebelum menang pada suku akhir kedua Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah kelmarin.

Malah Irfan yang layak digelar pakar taktikal mengakui kekuatan mental anak buahnya menjadi pencetus utama kebangkita­n itu biarpun pada awalnya ketinggala­n 0-2 hingga awal babak kedua sebelum menang 4-3, sekali gus layak 6-4 secara agregat.

“Satu kebangkita­n yang begitu dramatik biarpun pada awalnya ketinggala­n dengan dua jaringan pantas pasukan lawan pada setiap babak selain diasak dari segenap penjuru gol.

“Apa yang boleh saya katakan mental pemain malam ini begitu kuat untuk bangkit memadam kelebihan itu dan saya puji sikap pemain yang tidak berputus asa hinggalah berjaya layak ke separuh akhir,” kata Irfan.

Pada perlawanan itu, pemain kelahiran England, Lee Tuck, Adib Aizuddin Latif, Malik Mat Ariff dan kapten Kipre Tchetche masing-masing meledak gol buat TFC manakala jaringan

The Fighters dihasilkan

(gambar)

Thiago Junio, Syamim Yahya dan Gilberto Fortunato.

Bagaimanap­un Irfan mengakui beliau bagaikan tidak percaya persembaha­n anak buahnya yang gagal memperagak­an aksi sebenar pada babak pertama walaupun bermain di gelanggang sendiri.

“Babak pertama kami banyak hilang bola walaupun pemain FELDA United turun ke bawah tapi pemain kami tidak berani pegang dan minta bola menyebabka­n pergerakan terputus dan lawan menunggu peluang itu untuk menghasilk­an jaringan.

“Pemain tidak tertekan pada babak pertama tapi mereka gagal mempamerka­n aksi seperti biasa, namun kemasukan

Malik dan Faiz

Nasir pada separuh masa kedua mengubah corak permainan,” ujar Irfan.

 ??  ?? TUCk (kiri) diasak pemain pertahanan FELDA United FC Ahmad Syamim Yahya.
TUCk (kiri) diasak pemain pertahanan FELDA United FC Ahmad Syamim Yahya.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia