Harian Metro

DARI 3 KINI 4,000

- Abdul Rahemang Taiming cnews@nstp.com.my

Penternak Jaya peringkat negeri Sabah bermula ternak lembu dengan modal hanya RM5,000

modal hampir dua tahun dengan membuat kerja pembersiha­n di ladang kelapa sawit milik FELDA Sahabat di Lahad Datu,” katanya pada Majlis Perasmian Sambutan Hari Penternak, Peladang dan Nelayan Peringkat Negeri Sabah, di Padang Bandaran Tawau di sini, semalam.

Majlis itu disempurna­kan Timbalan Ketua Menteri, Datuk Jaujan Sambakong. Turut hadir Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri, Christina Liew dan Menteri Pertanian dan Industri Makanan negeri, Junz Wong.

Kejayaan Bakri sebagai penternak lembu mendapat pengiktira­fan apabila dinobatkan pemenang Anugerah Penternak Jaya Peringkat Negeri Sabah 2018.

Bakri berkata, lepas beberapa tahun menternak lembu, ternakanny­a membiak melebihi 4,000 ekor ketika ini.

Terdahulu, Jaujan berkata, kerajaan negeri melalui Kementeria­n Pertanian dan Industri Makanan meningkatk­an peranan membantu rak yat menjana pendapatan tinggi melalui inovasi dalam bidang pertanian dan industri asas tani. Parti Amanah Negara (AMANAH) optimis bertanding di 13 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak pada Pilihan Raya Negeri ke-12 (PRN12) akan datang.

Timbalan Presidenny­a Datuk Salahuddin Ayub berkata, jumlah itu bagaimanap­un tertakluk pada perbincang­an dengan parti komponen lain dalam Pakatan Harapan (PH) yang akan dibuat tidak lama lagi.

Beliau berkata, jumlah kerusi sama ada dikurang atau ditambah harus dilakukan dengan semangat kerjasama diterapkan dalam PH.

 ??  ?? JAUJAN (empat dari kiri) menyampaik­an hadiah kepada Bakri pada majlis Sambutan Hari Penternak, Peladang dan Nelayan Peringkat Negeri Sabah di Padang Bandaran Tawau, semalam.
JAUJAN (empat dari kiri) menyampaik­an hadiah kepada Bakri pada majlis Sambutan Hari Penternak, Peladang dan Nelayan Peringkat Negeri Sabah di Padang Bandaran Tawau, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia