Harian Metro

UNIMAS sedia beri kelonggara­n

-

Kuching: Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) bersedia memberikan kebebasan kepada penuntutny­a menyertai aktiviti politik di kampus kerana tidak mahu menghalang kebebasan bersuara dan percambaha­n minda intelektua­l.

Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni) UNIMAS, Profesor Mohd Fadzil Abdul Rahman berkata, mungkin ramai tidak menyedari isu bakal timbul jika penuntut dibenarkan untuk berpolitik secara meluas di kampus, sekali gus melangkaui sekatan dan peraturan dibuat Universiti Awam (UA) seperti sekarang yang sering dianggap menghalang kebebasan penuntut bersuara.

“Jika dengan kebebasan berpolitik dikatakan membuka minda dan kepekaan penuntut, ia boleh diperdebat­kan.

“Penuntut harus dididik menguasai keupayaan membuat analisis dan pertimbang­an berteraska­n fakta dan ilmu,” katanya di sini, semalam.

Hanya bermodalka­n RM5,000, niat anak peneroka FELDA Sahabat 2, Lahad Datu, membantu penduduk kampung menjalanka­n ibadat korban dengan menternak lembu berkembang maju apabila muncul antara usahawan ternak berjaya di Sabah.

Bermula dengan tiga lembu pada 2004, Bakri Pawerdi, 32, kini berbangga dengan kejayaanny­a menjual 50 hingga 70 lembu sebulan.

Permintaan tinggi dan pasaran luas membuatkan beliau tidak menang tangan memenuhi permintaan dalam negeri, malah turut mendapat permintaan dari Sarawak dan Brunei.

Mengimbas permulaan usahanya menternak lembu ketika berusia 18 tahun sebaik tamat pengajian di Kolej Vokasional Lahad Datu, bapa kepada dua anak itu berkata, segala-galanya bermula dengan minat, selain hasrat membantu orang kampung mendapatka­n haiwan itu untuk ibadat kor ban dan akikah.

“Ketika itu, timbul idea menternak lembu selepas mendapati permintaan terhadap daging lembu amat tinggi terutama pada musim Hari Raya Haji.

“Sejak itu, saya mula mengumpul

 ??  ?? MOHD Fadzil
MOHD Fadzil

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia