Harian Metro

Terdesak curi makanan

-

„ Penduduk terpaksa pecah masuk pasar raya akibat terputus bekalan

Jakarta: Rakyat Indonesia yang terdesak untuk mengesan ahli keluarga yang masih hilang dalam gempa bumi dan tsunami yang melanda daerah Palu, Sulawesi menggunaka­n media sosial seperti Facebook untuk membantu pencarian mereka.

Akibat tahap kemusnahan yang samar, telekomuni­kasi yang terjejas, selain beberapa kawasan sukar dimasuki, ahli keluarga mula memuat naik gambar dan keterangan mangsa yang hilang serta nombor untuk dihubungi.

“Pernahkah anda melihat ahli keluarga saya dalam gambar ini?” tanya seorang pengguna kumpulan Facebook dengan 6,843 ahli itu.

Selain cuba mengesan insan tersayang, ruang itu turut digunakan untuk berkongsi

maklumat mengenai penduduk Palu yang dipindahka­n dan masalah dihadapi mangsa akibat malapetaka itu.

Lebih menyedihka­n lagi, ada keluarga menyuaraka­n permintaan sekiranya mayat ruk sehingga kawasan penempatan yang padat dengan penduduk bertukar kepada lapang dengan kebanyakan kediaman ditimbusi lumpur serta tanah.

“Kami juga dimaklumka­n ada antara masjid yang musnah menyebabka­n beberapa anak yatim yang berlindung di situ terperangk­ap dan sehingga kini usaha menyelamat­kan mereka sedang giat dilaksanak­an,” katanya.

Selain itu, Nasruddin memaklumka­n walaupun ketika ini cuaca panas namun gegaran kecil masih boleh dirasai menyebabka­n orang ramai takut untuk pulang ke rumah masing-masing.

“Masalah lain yang dihadapi penduduk adalah kekurangan khemah dan terpaksa bermalam di gudang atau di kawasan lapang sementara menunggu bantuan lain tiba.

“Setakat ini bantuan yang ada tidak banyak dan jika keadaan ini berterusan mungkin ada masalah lebih buruk lagi terutama membabitka­n bekalan makanan,” katanya.

anak mereka ditemui.

“Sekiranya mayat anak ditemui, saya mohon dia tidak dikebumika­n secara beramai-ramai, kami akan mengambil mayatnya,” kata satu muat naik di Facebook. - AFP

 ?? Nasruddin ?? PENDUDUK memecah masuk sebuah pasar raya di tengah bandar untuk mengambil makanan, semalam. Ada antara penduduk terpaksa mencari sisa makanan di sebalik runtuhan kerana ketika ini sumber bahan mentah itu terhad”
Nasruddin PENDUDUK memecah masuk sebuah pasar raya di tengah bandar untuk mengambil makanan, semalam. Ada antara penduduk terpaksa mencari sisa makanan di sebalik runtuhan kerana ketika ini sumber bahan mentah itu terhad”
 ??  ?? PENDUDUK memakai topeng ketika melakukan pengecaman ke atas mayat di Palu.
PENDUDUK memakai topeng ketika melakukan pengecaman ke atas mayat di Palu.
 ??  ?? PENDUDUK mengambil kesempatan membawa apa saja barangan daripada kedai yang dipecah masuk.
PENDUDUK mengambil kesempatan membawa apa saja barangan daripada kedai yang dipecah masuk.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia