Harian Metro

‘Teong Kim umpama ayah kami’ Bayar gaji ikut reputasi

- Firdaus Hashim firdaushas­him@nstp.com.my Mohd Azrone Sarabatin azrone@bh.com.my

Kuala Lumpur: Ketika ramai menuding jari terhadap Lim Teong Kim susulan kegagalan beliau membawa skuad Bawah 16 (B-16) Tahun negara ke Piala Dunia B-17 di Peru tahun depan, anak buahnya tampil membela jurulatih yang turut dianggap ‘ayah’ oleh mereka.

Malah, mereka mengakui bahawa jurulatih berkenaanl­ah yang bertanggun­gjawab menerapkan nilai murni dalam kalangan pemain.

“Tak sepatutnya beliau dikecam dan disalahkan selepas kami kalah dan gagal layak ke Piala Dunia,” kata tonggak utama skuad negara Umar Hakeem Suhar Rezwan

Bekas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mempertaha­nkan keputusan kementeria­nnya membayar gaji sehingga RM175,000 sebulan kepada jurulatih skuad Bawah 16 (B-16) Tahun negara, Lim Teong Kim.

Katanya, jumlah itu adalah wajar bertepatan reputasi tingginya yang berjaya membentuk pemain berkelas dunia di Bayern Munich seperti Thomas Muller dan

(gambar)

yang sedih apabila jurulatih itu menjadi bahan kecaman susulan kegagalan pasukan itu.

“Sebenarnya kami berusaha sedaya upaya untuk mencapai sasaran, tapi dalam bola sepak kadangkala tuah tidak menyebelah­i.

“Bayangkan kami berlatih selama empat tahun dan banyak masa serta tenaga dihabiskan, begitu juga dengan jurulatih (Teong Kim) yang berkorban segala-galanya untuk memastikan kami bersedia menghadapi kejohanan.

“Paling saya terkilan apabila semua orang mengkritik beliau dan paling sedih terus memecat jurulatih. Mereka Toni Kroos.

“Jumlah itu adalah berdasarka­n tawaran yang diputuskan ketika membawa Teong Kim balik ke negara kita untuk mengemudi Program Pembanguna­n Bolasepak Negara (NFDP).

“Terserah kepada Kementeria­n kena faham kami masih dalam proses pembanguna­n dan jika kami tak berjaya sekarang mungkin dua atau tiga tahun akan datang kami boleh berjaya.

“Jepun pun bermula dari usia tujuh tahun dan memerlukan 10 tahun untuk membentuk pasukan. Kami baru empat tahun saja dan kalau kami gagal ke Piala Dunia B-17, mungkin kami akan tampil lebih kuat dan layak ke Piala Dunia B-20 pula,” kata Umar yang beraksi di posisi tengah.

Nada sama turut dikongsi penjaga gol, Abdul Alim Al-Amri Ali yang kecewa dengan tuduhan negatif pelbagai pihak kepada bekas penolong

>>Teong Kim kendali skuad muda Bayern Munich sebelum ‘dipujuk’ pulang ke tanah air „ Khairy pertahan bayaran KBS kepada Teong Kim

Belia dan Sukan (KBS), sama ada meneruskan kontrak beliau atau sebaliknya,” katanya semalam.

Khairy Jamaluddin berkata, ketika itu beliau bersama Majlis Sukan Negara (MSN) sudah mengkaji soal gaji berkenaan sebagai pelaburan jangka masa panjang.

Kelmarin, Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mengesahka­n pihaknya tidak memecat Teong Kim daripada jawatannya sebagai Pengarah Akademi Mokhtar Dahari (AMD).

Bagaimanap­un, Syed Saddiq menjelaska­n akan menilai semula pakej gaji RM175,000 sebulan tanpa pengendali Akademi Bayern Munich itu.

“Ada yang kata beliau sombong, tapi sebenarnya beliau seorang yang baik hati dan peramah. Orang yang tak kenal beliau akan fikir begitu. Cuma beliau nampak tegas saja dari jauh dan itulah karakter beliau. cukai dibayar kepada Teong Kim di bawah NFDP.

Beliau berkata, tindakan itu bukan bermaksud mempersoal­kan kelayakan bekas jurulatih skuad muda Bayen Munich itu menerima jumlah gaji yang dianggap tinggi bagi menguruska­n skuad Bawah 16 (B-16) Tahun negara.

Kontrak Teong Kim selaku Pengarah Akademi Mokhtar Dahari (AMD) dan ketua jurulatih bagi Program Pembanguna­n Bola Sepak Negara (NFDP) akan dinilai semula selepas skuad Bawah 16 (B-16) Tahun negara gagal layak ke Piala Dunia Bawah 17 (B-17) di Peru tahun hadapan.

“Di Malaysia jarang ada jurulatih yang mempunyai karakter seperti beliau. Bagi saya beliau seperti Jose Mourinho yang tegas dalam tugas dan mahukan yang terbaik.

“Malah, kalau nak tahu, beliau bukan saja mahu kami bermain bola sepak, tapi juga mahu kami jadi manusia yang berguna. Jurulatih selalu cakap, bola sepak bukan soal menang atau kalah, tapi ia mengenai kehidupan bagaimana untuk mencapai misi dan matlamat dalam hidup,” kata Alim.

Pemain tengah, Harith Haiqal pula mengalirka­n air mata apabila berbicara mengenai bekas pemain kebangsaan berusia 55 tahun itu.

“Tak patut buat jurulatih macam itu. Mereka tak kenal beliau dan tak tahu perangainy­a. Memang nampak macam ego dan sombong, tapi sebenarnya jurulatih fokus, tegas dan mempunyai karakter lain daripada yang lain,” kata Harith yang berasal dari Klang, Selangor.

Malaysia, tuan rumah Kejuaraan B-16 Konfederas­i Bolasepak Asia (AFC), gagal ke suku akhir apabila menghuni tangga tercorot Kumpulan A dengan tiga mata hasil sekali menang dan dua kali kalah. Mereka bermula cemerlang apabila membelasah Tajikistan 6-2 sebelum tewas 2-4 kepada Thailand dan 0-2 di tangan Jepun.

 ?? Khairy Jamaluddin Abu Bakar ?? Jumlah itu adalah berdasarka­n tawaran yang diputuskan ketika membawa Teong Kim balik ke negara kita untuk mengemudi NFDP”
Khairy Jamaluddin Abu Bakar Jumlah itu adalah berdasarka­n tawaran yang diputuskan ketika membawa Teong Kim balik ke negara kita untuk mengemudi NFDP”

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia