Harian Metro

Santuni binatang amalan mulia

-

„ Islam mengajar manusia berbuat baik terhadap semua makhluk

milik seorang lelaki keturunan Ansar. Lalu baginda terlihat seekor unta yang sedang merintih kesakitan sehingga air mata unta itu mengalir.

Baginda SAW pun segera mendekati unta itu dan mengusap lembut bahagian belakang telinga sehingga unta itu diam dan tenang. Kemudian baginda bertanya dengan nada yang tegas dan keras: “Siapakah pemilik unta ini?” Maka dijawab jujur oleh seorang lelaki di kebun itu, “Sayalah pemilik unta ini ya Rasulullah.”

Baginda SAW nyata tidak senang dengan tindakan lelaki itu lalu menegurnya: “Tidakkah kamu takut kepada Allah sehingga kamu memperlaku­kan binatang yang Dia berikan kepada kamu? Perutnya kamu laparkan, tubuhnya kamu letihkan dengan kerja paksa yang tiada henti dan di luar kemampuann­ya.” (Diriwayatk­an oleh Imam Abu Daud)

Dalam satu riwayat lain, pada satu hari Rasulullah SAW melihat sarang lebah di satu tempat yang sudah dibakar oleh seseorang sehingga hangus sarang berkenaan.

Baginda SAW tidak berdiam diri saja menyaksika­n perbuatan zalim itu, lalu baginda bertanya: “Siapakah yang membakar sarang lebah ini?” Maka dijawab sekumpulan orang di situ, “Kami yang membakar sarang lebah itu wahai Rasulullah.”

Berubah muka Rasulullah SAW tatkala mendengar jawapan kumpulan itu lalu baginda membuat teguran dengan sabdanya yang bermaksud: “Kamu tidak boleh menyeksaka­n dengan api kecuali Tuhan yang menciptaka­n api itu.”

Perbuatan menzalimi haiwan adalah tindakan menghidupk­an ‘jenayah dan maksiat purba’. Malah, semua agama juga tidak pernah mengajar umatnya melakukan keganasan dan kezaliman.

Penulis ialah pensyarah Politeknik Muadzam Shah, Pahang

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia