Harian Metro

Dalam pekerjaan

-

sifat amanah dan kejujuran. Justeru, sifat ini lebih menjurus kepada adab dan akhlak serta keimanan. Berkaitan dengan kejujuran ini, daripada Tamim Ibnu Aaus Ad-dari RA Nabi SAW bersabda: “Agama adalah nasihat kejujuran.” (HR Muslim)

Dalam hal ini, agama menganjurk­an kejujuran yang tidak berbelah bagi terhadap Allah SWT, kitab-Nya, rasul-Nya dan seluruh umat Islam amnya. Dalam kehidupan seharian masih terdapat perasaan curiga mencurigai antara satu sama lain. Kejujuran mestilah dididik dari hati, jiwa dan akal budi.

Sesebuah masyarakat yang tinggi ilmu pengetahua­nnya tidak akan dapat mempertaha­nkan kemajuan dan ketamaduna­nnya tanpa moral dan akhlak yang tinggi dan terpuji. Kejujuran dan integriti adalah salah satu daripada syarat-syaratnya.

Oleh itu, kejujuran dan integriti adalah sifat ketulusan hati yang dididik dan menjadi amalan kepada seseorang. Mendidik hati menjadi tulus dan ikhlas memerlukan latihan dan amalan dalam kehidupan seharian. Kata-kata seseorang yang jujur dapat dipercayai sama sengan perjanjian bertulisny­a. Orang yang jujur akan dihormati oleh semua orang.

Berkaitan ketulusan hati, daripada Abi Umamah, Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT berfirman: “Ibadah yang paling Aku sukai untuk dilakukan oleh hamba-Ku adalah menunjukka­n ketulusan hati kepada-Ku.” (Hadis Qudsi Riwayat Ahmad dengan sanad hasan)

Sesungguhn­ya orang yang amanah, jujur dan berpegang kepada budaya integriti adalah kalangan mereka yang benar-benar beriman, bertakwa serta takut kepada Allah SWT dan tidak akan melakukan penyelewen­gan atau rasuah. Semua perbuatan ini akan meruntuhka­n tamadun bangsa dan juga imej seseorang jika ia berlaku dalam kehidupan masyarakat. Umar bin Khattab pernah berkata, jujurlah walaupun kejujuran itu akan membunuhmu.

Penulis Bekas Pegawai Perhubunga­n Akhbar TUDM di Kementeria­n Pertahanan

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia