Harian Metro

AIR BERSIH UNTUK 40,000 PENDUDUK

-

Petronas menerusi anak syarikatny­a, Petronas Carigali Nile Limited menyasarka­n untuk menyediaka­n kemudahan air bersih yang mencukupi kepada 40,000 penduduk sekitar Juba di Sudan Selatan.

Usaha itu bakal direalisas­ikan selepas syarikat terbabit melancarka­n fasa pertama projek Air Untuk Kehidupan di Block 4 Gudele West, Juba, barubaru ini.

Projek itu dijalankan dengan kerjasama Kementeria­n Petroleum Republik Sudan Selatan dan Nile Hope iaitu sebuah badan bukan kerajaan antarabang­sa Sudan Selatan.

Naib Presiden

Eksekutif Petronas dan Ketua Pegawai Eksekutif (Huluan), Datuk Mohd Anuar Taib berkata, inisiatif itu adalah sebahagian daripada tanggungja­wab sosial korporat (CSR) Petronas untuk membantu golongan kurang bernasib baik.

“CSR kami kali ini ialah memberi penekanan kepada kesejahter­aan dan pembanguna­n komuniti melalui peningkata­n kesedaran terhadap kesihatan, kebersihan dan keselamata­n, meningkatk­an kualiti penjagaan kesihatan serta menyediaka­n kemudahan air bersih.

“Kami teruja dengan projek berasaskan komuniti mampan ini untuk rakyat Sudan Selatan supaya mereka dapat menikmati kehidupan lebih baik,” katanya dalam satu kenyataan. Projek berkenaan dilancarka­n Menteri Petroleum Sudan Selatan, Ezekiel Lol Gatkuoth.

Menurutnya, Air Untuk Kehidupan adalah projek pertama Petronas di Sudan Selatan dan berhasrat untuk memperluas­kan projek berkenaan di empat

 ??  ?? PAK Malau bersama nasi dagang yang dijual
di kedainya di Langkawi.
PAK Malau bersama nasi dagang yang dijual di kedainya di Langkawi.
 ?? FOTO ?? TIDAK kekok menyediaka­n makanan pelanggan.
FOTO TIDAK kekok menyediaka­n makanan pelanggan.
 ??  ?? KANAK-KANAK mencuba air bersih Projek Air Untuk Kehidupan.
KANAK-KANAK mencuba air bersih Projek Air Untuk Kehidupan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia