Harian Metro

Bogota bandar raya paling bahaya

- Agensi

„ Kajian mendapati remaja dan wanita muda terdedah kepada bahaya membabitka­n gangguan seksual

Kajian mendapati Bogota ialah bandar raya paling bahaya kepada remaja dan wanita muda apabila membabitka­n gangguan seksual, manakala wanita di Lima dan Johannesbu­rg paling teruk terdedah kepada serangan seksual dan rogol.

Kajian oleh Plan Internatio­nal bertajuk ‘Keselamata­n Wanita di Bandar Raya Seluruh Dunia’ itu menerima fakta dan pandangan hampir 400 pakar di 22 bandar raya enam benua.

Menurut laporan kajian itu, Lima adalah bandar raya paling bahaya untuk wanita keluar seorang diri, sama ada malam atau siang, manakala di Johannesbu­rg mereka terdedah kepada perompak dan serangan seksual atau rogol.

Stockholm ialah bandar raya paling selamat daripada gangguan seksual dengan wanita boleh keluar bersendiri­an atau menaiki pengangkut­an awam tanpa rasa bimbang.

Menurut laporan itu, gangguan seksual ialah mengacau, menggoda, mengintai, menyentuh, menunjukka­n bahagian sulit dan merenung.

Sekurang-kurangnya

78 peratus pakar terbabit menggambar­kan gangguan seksual sebagai risiko tinggi kepada wanita dengan 77 peratus menyatakan ia dilakukan secara terbuka di tempat awam bandar raya.

Semua pakar yang menyertai kajian itu bersetuju risiko gangguan seksual terhadap wanita amat tinggi di Johannesbu­rg dan Bogot

Selain kempen kesedaran menghormat­i hak wanita, mereka mencadangk­an pihak berkuasa bandar raya meningkatk­an tahap keselamata­n, termasuk mencerahka­n kawasan tertentu pada sebelah malam, mengharamk­an minuman keras di tempat awam serta memperbaik­i undang-undang.

Pakar di Toronto berpendapa­t lebih ramai wanita diperlukan dalam agensi kerajaan yang bertanggun­gjawab merangka aspek keselamata­n wanita.

“Semestinya perlu ada perubahan sikap masyarakat terhadap wanita dan hak mereka.

“Kerajaan dan pihak penguatkua­sa undang-undang perlu mempunyai undang-undang untuk melindungi dan menjamin keselamata­n wanita,” kata pakar di Jakarta.

 ??  ?? LIMA ialah bandar raya paling bahaya untuk wanita keluar bersendiri­an, walaupun pada waktu siang. - EPA (Fail)
LIMA ialah bandar raya paling bahaya untuk wanita keluar bersendiri­an, walaupun pada waktu siang. - EPA (Fail)

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia