Harian Metro

Sel otot, tulang mengecut

- CABARAN SMA

SMA dikategori­kan sebagai penyakit genetik

yang jarang ditemui

Pakar Perunding Neurologi Fakulti Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr Rabani Remli berkata, penyakit itu dikategori­kan sebagai penyakit genetik dan jarang ditemui.

“Statistik Malaysia mengenai penyakit ini masih belum dapat dikenal pasti. Anggaran ia berlaku satu dalam 10,000 orang dan kira-kira 50 bayi dilahirkan dengan SMA setiap tahun.

“Satu dalam setiap 50 orang berkemungk­inan menjadi pembawa dan dalam kebanyakan kes mereka tidak mengetahui­nya kerana pembawa tidak mengalami sebarang simptom yang berkaitan kelemahan otot.

“Hinggalah anak mewarisiny­a menerusi gen autosomal resesif di mana SMA menyebabka­n sel otot di tangan, kaki dan tulang rusuk mengecut secara berterusan dan progresif. Ia turut mengakibat­kan kelemahan otot kerana kehilangan neuron motor di ‘anterior horn cell’ yang berada di saraf tunjang,” katanya.

Tambah Dr Rabani lagi, pesakit SMA diklasifik­asikan empat jenis iaitu jenis I, II, III dan IV, mengikut tahap serius penyakit dan umur ketika pesakit dikenal pasti mula menghidapi­nya. SMA jenis I adalah yang paling kerap ditemui dan tanpa rawatan ia boleh menyebabka­n kematian kanak-kanak dalam masa dua tahun.

Menyentuh rawatan terkini bagi pesakit SMA, kata Dr Rabani lagi, Disember 2016, nusinersen adalah ubat pertama yang diluluskan untuk SMA.

“Dua tahun lalu ubat bagi SMA diperkenal­kan bagi membolehka­n kanak-kanak mencapai perkembang­an usia yang sesuai, termasuk duduk, merangkak dan berjalan. Melalui pemberian ubat ini, masalah pernafasan, masalah pemakanan, dan kemasukan ke hospital juga berkuranga­n.

“Namun reaksi terhadap rawatan berbeza-beza. Sesetengah bayi yang menghidap SMA jenis 1 tidak boleh bertindak balas kepada nusinersen sama sekali atau mungkin mempunyai komplikasi perubatan yang menghalang penggunaan rawatan.

“Kos ubat ini adalah amat tinggi dan di Malaysia, setakat ini rawatan menjurus kepada rawatan fisioterap­i bagi mengekalka­n kekuatan otot. Bantuan kerusi roda dan rawatan di hospital kerajaan juga disediakan bagi rawatan susulan untuk mengenal pasti komplikasi awal seperti masalah pernafasan. Pesakit perlu datang untuk rawatan susulan bagi tujuan pemantauan,” katanya.

Sementara itu Pengarah Program Wan Marzimin Wan Muhammad berkata, pihaknya mengambil pendekatan memberi sokongan kepada pesakit dan seisi keluarga.

“Komuniti ini dipilih kerana tidak ramai yang mengetahui mengenai penyakit dan cabarannya. Diharap bermula dengan program ‘Art Jamming’ kami dapat terus memberi sokongan diperlukan baik pesakit hinggalah kepada keluarga,” katanya.

Program terbabit turut dihadiri Pengerusi Maybank, Datuk Mohaiyani Shamsudin yang sempat melihat hasil kerja kreatif peserta hadir dalam program terbabit.

 ??  ?? UJIAN konduksi saraf mengesan kerosakan saraf.
UJIAN konduksi saraf mengesan kerosakan saraf.
 ??  ?? UJIAN genetik membantu mengesan masalah penyakit SMA pada kanak-kanak.
UJIAN genetik membantu mengesan masalah penyakit SMA pada kanak-kanak.
 ??  ??
 ??  ?? PERBEZAAN otot individu sihat dan pesakit SMA.
PERBEZAAN otot individu sihat dan pesakit SMA.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia