Harian Metro

GADIS SELESA TIDAK BERSUAMI

-

adik -beradik lain bekerja di kota.

Jue, Bahau, Negeri Sembilan

perkahwina­n ada lima berdasarka­n kedudukan dan keperluan seseorang. Hukum asalnya sunat kerana ia adalah fitrah manusia.

Berdasarka­n firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan antara kekuasaan-Nya ialah Dia menciptaka­n untukmu isteri-isteri daripada jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan berasa tenteram dengannya, dan dijadikan-Nya antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhn­ya, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah ar-Rum, ayat 21)

Sebagai contoh, hukum perkahwina­n menjadi haram jika seseorang ingin menganiaya pasangan. Makruh hukumnya jika tidak ada kemampuan untuk berkahwin. Ia pula harus jika tidak terlalu terdesak untuk berkahwin dan sebaliknya wajib jika berkemampu­an dan khuatir jatuh ke lembah perzinaan.

Anda sahaja yang boleh menentukan anda berada dalam keadaan mana. Daripada Abdullah bin Mas’ud, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Wahai pemuda, sesiapa antara kalian yang mampu ba’ah (memberi tempat tinggal) hendaknya ia bernikah, sungguh nikah itu lebih menundukka­n pandangan dan lebih menjaga kemaluan. Dan sesiapa yang belum mampu maka hendaknya dia berpuasa, sungguh puasa itu menjadi perisai baginya.” (Mutafaqun Aliah)

Perkahwina­n juga adalah ibadat oleh itu perlu diusahakan dan bukan berserah begitu sahaja. Tiada salahnya wanita merisik dan mencari jodohnya.

Namun, semuanya dalam pengetahua­n Allah SWT kerana Dia sahaja yang

Maha Mengetahui apa yang ditakdirka­n untuk hambaNya

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia