Harian Metro

HERO SEBENAR

- Suraya Roslan dan Mahaizura Abd Malik cnews@nstp.com.my

Memori diselamatk­an anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) kekal terpahat dalam ingatan Teoh Kim Ling, 38, malah sehingga sekarang dia yang terhutang budi masih berhubung dengan wiranya itu.

Baginya, pengorbana­n anggota terbabit yang bersusah payah menyelamat­kannya selepas tersesat 18 jam di Bukit Broga, Semenyih, Selangor, 15 September lalu tidak mungkin dilupakan seumur hidup.

“Mereka adalah wira sebenar, sanggup bergadai nyawa untuk mencari saya yang sesat di Puncak Tok Wan, walaupun ketika itu mereka tidak makan dan terpaksa

Anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bukan lagi sekadar wira sebaliknya bagi sesetengah mangsa mereka ini adalah ‘penyambung nyawa’ kerana sanggup membahayak­an diri sendiri untuk menyelamat­kan orang lain.

Juruterban­g, Syed Haidhar Syed Zulkifli, 29, yang menempuh detik cemas selepas pesawat ringan Cessna 172 dinaiki terhempas ketika mengelak daripada merempuh helang di Empangan Batu, 11 Januari 2014, menjadi antara mangsa diselamatk­an wira tidak didendang itu.

Dalam insiden jam 5 petang itu, pesawat ringan dari Kelab Penerbanga­n Diraja Selangor dinaikinya bersama bermalam dalam hutan.

“Saya masih terbayang raut wajah mereka yang kelihatan amat kepenatan dan kelaparan ketika menemui saya.

“Memang terhutang budi dengan mereka. Sudah tentu jasa mereka tidak dapat dibalas, namun tetap dikenang sampai akhir hayat,” katanya.

Teoh berkata, kejadian itu benar-benar memberikan keinsafan, kerana akibat kedegilan yang mengikut kata hati dia mencuba laluan baru ke puncak 18 hingga sesat dan terpaksa mendapatka­n bantuan JBPM.

“Sejak

2016, saya sudah 30 kali mendaki Bukit Broga, namun itulah kali pertama mencuba laluan baru itu. Masa itu saya pergi bersendiri­an memang tak terfikir langsung hal keselamata­n diri.

“Pengalaman itu memberikan pengajaran berguna kepada saya agar berfikir rakan Shaiful Zafiq Razali, 28, dikendalik­an juruterban­g Saiful Farid Amri, 25, terjunam lalu terperosok di celah pokok buluh di kawasan empangan terbabit.

Syed Haidhar berkata, tiada perkataan dapat menggambar­kan perasaan mereka apabila diselamatk­an sepasukan bomba.

“Kami semua bersyukur, kerana sebelum itu memang tak pasti lokasi pesawat akan dijumpai pasukan penyelamat atau tidak dan apakah kami akan keluar dengan selamat.

“Bagaimanap­un, Alhamdulil­lah anggota JBPM bersama Pasukan Khas Penyelamat dan Bencana Malaysia (SMART) menjalanka­n tugas dengan baik sampai terasa macam ahli keluarga sendiri datang selamatkan kami.

“Kalau mereka lambat membantu, tiada jawapan untuk itu dan tidak boleh dibayangka­n,” katanya.

Katanya, hanya Allah yang panjang sebelum melakukan sesuatu tindakan supaya tidak menyusahka­n orang lain,” katanya.

Katanya, hingga kini hubunganny­a

Mangsa sesat terhutang budi atas pengorbana­n

anggota bomba

mampu membalas jasa semua terbabit dalam operasi itu terutama anggota JBPM.

Menceritak­an detik cemas itu Syed Haidhar berkata, pasukan penyelamat menghidupk­an unggun api sebaik menemui mereka yang kesejukan dengan anggota JBPM dari Balai Bomba Semenyih itu masih baik.

“Kami saling berhubung untuk bertanyaka­n khabar. akibat hujan renyai.

“Anggota penyelamat kemudian mengusung kami yang cedera keluar merentasi hutan. Pihak JBPM menemui kami pada jam 6 petang namun hanya berjaya keluar 8 pagi keesokanny­a,” katanya. Minggu lalu, saya dan keluarga sempat meluangkan masa keluar makan bersama mereka sebagai tanda penghargaa­n kerana menyelamat­kan

Menurutnya, sebaik membaca laporan mengenai tragedi enam wira JBPM yang gugur ketika operasi mencari seorang remaja lemas dia berasa amat sedih.

“Jujurnya saya menitiskan air mata selepas melihat video saya.

“Saya juga mendoakan mereka supaya sentiasa selamat ketika menjalanka­n tugas,” katanya.

Juruterban­g terasa bomba macam ahli keluarga

datang selamatkan

kejadian detik mereka lemas. Sebagai orang yang pernah diselamatk­an JBPM saya cukup terkesan dengan tragedi ini, apatah lagi bila ada netizen di Facebook memberikan komen negatif,” katanya.

 ??  ?? TEOH (tengah) ketika diselamatk­an bomba kerana sesat ketika mendaki di Bukit Broga.
TEOH (tengah) ketika diselamatk­an bomba kerana sesat ketika mendaki di Bukit Broga.
 ??  ?? ANGGOTA bomba membantu mangsa yang terselamat selepas menemui pesawat Cessna yang terhempas di Empangan Batu, Hutan Sungai Pamah dekat Hulu Yam.
ANGGOTA bomba membantu mangsa yang terselamat selepas menemui pesawat Cessna yang terhempas di Empangan Batu, Hutan Sungai Pamah dekat Hulu Yam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia