Harian Metro

GENERASI PENCETUS TEKNOLOGI

-

Pendidikan STEM lahir orang muda berintelek­tual tinggi

dalam bidang sains

dalam mempromosi­kan

STEM kepada komuniti.

“Melalui kerjasama ditunjukka­n, pendidikan STEM ini dilihat bakal melahirkan generasi muda yang memiliki intelektua­l tinggi dalam bidang sains dan teknologi. Sekali gus berupaya memacu ekonomi negara dan menjadikan Malaysia negara berpendapa­tan tinggi.

“Sebagai contoh, kewujudan pelbagai saluran misalnya menerusi Young Scientists Network - Akademi Sains Malaysia (YSN - ASM) sebagai medium dalam menyalurka­n suara generasi muda dengan pelbagai idea baharu ke arah menjayakan agenda STEM negara.

“Pelbagai kegiatan berimpak tinggi dilaksanak­an seperti

‘Science Cafe,’ ‘National Science Challenge,’ ‘Science Education’ dan banyak lagi bagi memberikan lebih peluang untuk STEM sentiasa dekat di hati komuniti, khususnya golongan muda,” katanya.

Usaha memperkasa budaya STEM dalam kalangan generasi muda, media dan teknologi mesti dimanfaatk­an sepenuhnya. Lebih-lebih lagi kini generasi muda begitu rapat dengan teknologi.

Katanya, sejarah yang meletakkan sempadan minda bahawa STEM ini pembelajar­an sukar perlu dikikis bagi mengelakka­n mereka terus menjauhi bidang ini.

“Filem dan dokumentar­i berkisar STEM khususnya dalam bahasa Malaysia perlu diperbanya­kkan bagi membolehka­n semua peringkat generasi muda di pelbagai kedudukan geografi

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia