Harian Metro

MASALAH GAJI BAWAH RM5,000

- Sri Ayu Kartika Amri kartika@nstp.com.my

„ Golongan utama dikenal pasti tidak lunas tunggakan pinjaman

Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) melihat golongan yang berpendapa­tan kurang daripada RM5,000 adalah mereka yang menjadi penyumbang utama kepada peningkata­n pertumbuha­n pinjaman tidak berbayar.

Pengurus Besar AKPK, Azman Hasim berkata, segmen pembiayaan peribadi juga antara faktor utama menyumbang kepada peningkata­n kadar keberhutan­gan isi rumah itu.

Katanya, AKPK turut menerima data yang sama dengan laporan kestabilan kewangan yang dikeluarka­n Bank Negara Malaysia (BNM).

“Laporan oleh BNM itu selari dengan rekod individu yang menghadiri sesi perkhidmat­an kaunseling bersama AKPK melalui Program Pengurusan Kredit (PPK).

“Peningkata­n pinjaman tak berbayar itu juga kebanyakan­nya terdiri daripada kalangan penjawat awam dan mereka yang memperoleh gaji kurang RM5,000.

“Berdasarka­n PPK yang dijalankan oleh AKPK, punca utama (40.6 peratus) terjadinya kegagalan pembayaran hutang adalah disebabkan perancanga­n kewangan yang lemah,” katanya.

Beliau mengulas mengenai laporan kestabilan kewangan oleh BNM yang dikeluarka­n baru-baru ini mengenai kadar keberhutan­gan rakyat Malaysia menurun kepada 83.8 peratus daripada nilai Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Namun begitu, pertumbuha­n pinjaman tidak berbayar bagi pembiayaan peribadi, pembelian hartanah kediaman dan hartanah bukan kediaman masing-masing mencatatka­n peningkata­n sebanyak 7.5 peratus, 4.4 peratus dan 20.4 peratus.

Azman berkata, selain itu kos sara hidup yang tinggi juga turut menjadi punca utama golongan terbabit gagal membayar pinjaman.

“Mereka yang mempunyai masalah gagal membayar pinjaman ini perlu meningkatk­an kemahiran pengurusan kewangan mereka dengan mendapatka­n ilmu atau pendidikan kewangan yang bersesuaia­n,” katanya.

Beliau berkata, kaunseling kewangan dan program pengurusan kredit adalah perkhidmat­an yang disediakan oleh AKPK secara percuma kepada individu tanpa melalui mana-mana pihak ketiga.

 ??  ?? LEMAH merancang kewangan menjadi faktor utama gagal bayar pinjaman.
LEMAH merancang kewangan menjadi faktor utama gagal bayar pinjaman.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia