Harian Metro

Teliti semula SAR waktu malam

-

Kuala Lumpur: Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) diminta mengkaji semula prosedur operasi standard (SOP) termasuk keperluan mencari dan menyelamat (SAR) mangsa pada waktu malam di kawasan berisiko dan tebatan lombong.

Presiden Persatuan Penyelamat Kelemasan Malaysia (LSSM), Lim Chien Cheng berkata, kematian anggota pada insiden 3 Oktober lalu menunjukka­n kelomponga­n SOP itu sekali gus memerlukan pembaharua­n atau penukaran secara menyeluruh.

Pada masa sama, beliau berkata, SAR pada waktu malam boleh dilakukan namun perlu diteliti tempoh masa mangsa dilaporkan hilang.

“Pihak penyelamat tidak boleh terburu-buru melakukan operasi SAR terutama pada waktu malam hingga boleh membahayak­an diri sendiri.

“Kalau mangsa hilang pada waktu petang, kemungkina­n besar malam dia sudah meninggal dunia. Ada baiknya menunggu sehingga matahari terbit untuk mengelak kejadian tidak diingini.

“JBPM juga perlu mengkaji risiko termasuk keadaan cuaca, jarak pandangan, kedudukan geografi dan dinamik air.

“Sebagai individu yang masih hidup, penyelamat perlu lebih berwaspada dalam hal berkenaan,” katanya, semalam.

Sementara itu, Presiden Persatuan Keselamata­n

Pengguna (PKP), Samsudin Mohamad Fauzi berkata, JBPM perlu memberi keutamaan kepada latihan modul operasi SAR di kawasan tebatan dan berisiko lemas berikutan tragedi itu.

Ilmu itu seterusnya perlu dihebahkan kepada masyarakat setempat supaya mereka dapat mengambil langkah susulan mengikut keperluan sementara menunggu bantuan JBPM.

“Saya percaya anggota bomba didedahkan dengan latihan modul di kawasan berisiko, namun sudah tiba masanya ia diberi keutamaan.

“Jangan ambil mudah. Kita lihat rakyat di negara luar tidak bergantung 100 peratus kepada bomba jika berlaku kejadian tidak diingini termasuk lemas.

“Sudah tiba masanya pihak bomba mengadakan sesi khas bersama penduduk setempat untuk mengajar dan mendidik individu terbabit sedikit sebanyak mengenai SOP SAR mangsa,” katanya.

 ??  ?? ANGGOTA bomba melakukan pemeriksaa­n alatan menyelamat bagi persediaan untuk memberikan bantuan segera jika berlaku kecemasan. ANGGOTA bomba melakukan pemeriksaa­n alatan menyelamat di Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, Jalan Bukit Ubi. ALIF Hafizul (kanan) bersama anggotanya ketika ditemui di Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, Jalan Bukit Ubi.
ANGGOTA bomba melakukan pemeriksaa­n alatan menyelamat bagi persediaan untuk memberikan bantuan segera jika berlaku kecemasan. ANGGOTA bomba melakukan pemeriksaa­n alatan menyelamat di Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, Jalan Bukit Ubi. ALIF Hafizul (kanan) bersama anggotanya ketika ditemui di Balai Bomba dan Penyelamat Kuantan, Jalan Bukit Ubi.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia