Harian Metro

Bahana jual Adidas palsu

- Murni Wan Omar murni@nstp.com.my

„ Warga Pakistan didenda RM151,500

Seorang peniaga warga Pakistan dijatuhi hukuman denda RM151,500 oleh Mahkamah Sesyen di sini, atas tiga kesalahan menjual pakaian sukan tiruan.

Hakim Manira Noor menjatuhka­n hukuman itu terhadap Chaudry Salman Javed, 31, yang mengaku bersalah melakukan perbuatan itu.

Berdasarka­n pertuduhan pertama, tertuduh didakwa dalam milikannya 16,671 unit baju jersi, seluar, stoking dan shin pad berjenama Adidas palsu.

Bagi tuduhan kedua pula, dia didakwa atas pertuduhan sama memiliki 6,067 unit baju jersi dan seluar jenama Nike.

Manakala bagi tuduhan ketiga, tertuduh didakwa memiliki 375 unit baju jersi jenama Puma.

Semua perbuatan itu dilakukan di premis di Apartment Plaza GM, Lorong Haji Taib 5, di sini, pada jam 12.30 tengahari, 21 Jun lalu.

Bagi semua perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 8(2)(c) Akta Perihal Dagangan 2011 yang memperuntu­kkan hukuman denda maksimum RM10,000 bagi setiap barang dagangan palsu, jika sabit kesalahan.

Mahkamah dalam keputusann­ya menjatuhka­n hukuman denda RM103,500 bagi tuduhan pertama, denda RM40,500 bagi tuduhan kedua dan RM7,500 bagi tuduhan ketiga.

Jika gagal bayar, tertuduh berhadapan dengan hukuman penjara enam bulan bagi kesalahan pertama, penjara lima bulan bagi kesalahan kedua dan penjara empat bulan bagi kesalahan ketiga.

Tertuduh yang diwakili peguam Tharam Jit Singh, memohon anak guamnya dijatuhi hukuman ringan atas alasan tertuduh tidak mengetahui perbuatann­ya itu kesalahan besar.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia