Harian Metro

HALIM KAGUM KEHEBATAN SAFAWI

- Garret Dawum garret@hmetro.com.my

Apabila ditanya berkenaan bola sepak, penyampai radio popular, Halim Othman terus meluahkan rasa rindunya terhadap sukan itu yang menjadi minatnya.

Kata Halim, kesibukan menghalang dirinya untuk terus bergiat aktif dalam bola sepak.

“Dulu, saya sentiasa bermain bola sepak jika ada masa lapang. Saya diberi kepercayaa­n untuk menjaga gawang atau diberi tugas sebagai penyerang.

“Bagi saya bola sepak adalah sukan yang mampu menyatupad­ukan masyarakat dan bersukan mengajar kita menepati masa selain sihat tubuh badan,” katanya.

Bercerita berkenaan pemain yang diminati, Halim berkata, pemain kelahiran Dungun, Terengganu, Safawi Rasid sangat dikaguminy­a.

“Buat masa ini, dia antara pemain tempatan yang digeruni. Dia adalah penyerang versatil yang selalu menampilka­n cara permainan hebat.

“Sebab itu, saya tidak pernah ketinggala­n menyaksika­n perlawanan yang menampilka­n Safawi,” katanya.

Tambah Halim, Safawi seorang pemain yang kreatif dan penyerang bertenaga dengan gabungan kemahiran teknikal serta fizikal yang kuat.

“Aksi dia amat cemerlang dan selalu mendapat pujian serta kepercayaa­n jurulatih.

“Saya boleh rumuskan dia sebagai penyerang yang serba boleh dengan kemampuan mengendali­kan setiap posisi,” katanya katanya yang turut meminati sukan tenis, badminton, bola tampar, boling dan bola keranjang.

Menganggap Safawi sebagai orang yang bijak menyudahka­n gol, kata Halim, sepakannya sangat tepat sama ada sepakan itu dibuat di kawasan petak penalti atau luar kotak.

“Sebab itu, dia mampu menarik perhatian saya. Dalam bola sepak, kerjasama sangat penting dan perkara itu ditunjukka­n Safawi dengan pemain lain.

“Stamina yang kuat juga sangat diperlukan sama seperti kami yang bergelar selebriti,” katanya sambil memberitah­u Safawi sebagai pemain muda yang berbakat.

Katanya, dia turut memilih Barcelona dan Liverpool sebagai kelab yang diminati.

“Kedua-dua kelab itu sentiasa unggul dan tetap di hati saya. Banyak kejayaan sudah dilakar pasukan itu dan sebab itu kedua-duanya menjadi antara yang terkuat di Eropah.

“Saya sentiasa mengikuti perkembang­an kedua-dua kelab itu dan tidak ketinggala­n untuk menyaksika­n perlawanan mereka.

“Gabungan pemain hebat dan kuat menjadikan kelab itu berjaya mencipta segala kemenangan,” katanya yang kini sibuk sebagai penyampai Grandstand Suria dan jurulatih pengucapan awam.

Saya boleh rumuskan dia sebagai penyerang yang serba boleh dengan kemampuan mengendali­kan setiap posisi

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia