Harian Metro

‘Lebih kepada kemalangan di tempat kerja’

- Mahaizura Abd Malik mahaizura@cnews.com.my

Kejadian rasuk konkrit yang jatuh di kawasan pembinaan Jalan Berkembar Paya Terubong-Bukit Jambul

Kehilangan kaki kiri akibat kanser tulang dianggap bukan penamat hidup buat Noor Zeeda Abd Aziz, 39, sebaliknya kekurangan itu membakar semangatny­a untuk terus menghulurk­an tangan kepada mereka memerlukan.

Ternyata keputusan meminta doktor memotong kaki kirinya yang mengalami jangkitan kesan daripada pemasangan implan memberikan peluang untuknya bergiat aktif dalam kerja kebajikan di Kedah, Kelantan, Lembah Klang dan Perlis sejak empat tahun lalu.

Noor Zeeda yang menetap di Sungai Petani, Kedah berkata, dia tertarik berkecimpu­ng dalam dunia kebajikan selepas menyaksika­n kisah pesakit kanser yang melalui pelbagai ujian dan rintangan ketika mendapatka­n rawatan.

Menurutnya, dia yang kerap keluar masuk hospital selepas disahkan menghidap kanser tulang sejak 2007 tersentuh hati dengan keperitan pesakit kanser yang berdepan risiko kematian sebelum membuat keputusan membantu sekadar termampu.

“Saya tengok depan mata disebabkan sumber kewangan mendesak, mereka sukar berulang-alik mendapatka­n di sini, bukan satu runtuhan tetapi lebih kepada kemalangan di tempat kerja.

Ketua Menteri, Chow Kon Yeow berkata, ia tidak boleh ditakrifka­n sebagai runtuhan kerana konkrit terbabit jatuh akibat dihempap muatan besi.

Dalam kejadian jam 11 malam, Khamis lalu, kawasan pembinaan susur di Jalan Tun Sardon dalam projek jalan berkembar itu runtuh dihempap muatan besi yang diangkat kren di kawasan itu.

rawatan di hospital yang akhirnya pesakit itu ‘kalah’ dan meninggal dunia.

“Saya bercakap kepada diri sendiri adalah tidak adil mereka tidak dibantu sedangkan peluang pulih ada, tambahan lagi mereka masih ada keluarga.

“Itu permulaan saya membabitka­n diri dalam kerja kebajikan kerana saya rasa seolah-olah pentingkan diri jika tidak melakukan apa-apa,” katanya.

Noor Zeeda berkata, selepas kehilangan kaki kirinya pada 2013, dia semakin aktif dalam dunia kebajikan menerusi skala lebih besar.

“Kini fokus bantuan bukan saja terarah kepada pesakit kanser, tetapi merangkumi meringanka­n beban semua golongan memerlukan seperti rumah kebajikan dan orang miskin,” katanya.

Menurutnya, dia mengeluark­an perbelanja­an sendiri untuk melakukan aktiviti amal selain mendapat sokongan kewangan daripada suaminya yang bekerja sebagai jurutera luar pesisir dan rakan Facebook (FB) yang turut memberikan bantuan dana mengikut kes.

“Saya bukan berdaftar dengan pertubuhan bukan kerajaan, jadi saya hanya memuat naik kisah mereka di FB untuk mendapatka­n dana

Chow berkata, mengikut laporan diterima, kawasan pembinaan di susur

Jalan Tun Sardon itu sememangny­a mencabar kerana dibina di kawasan bercerun dan lembah.

“Dua kren besar digunakan untuk mengangkat konkrit rasuk untuk diletakkan di atas tiang jalan dan fasa pembinaan di kawasan yang dimajukan Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) itu mencapai peringkat 60 peratus siap,” katanya.

mengikut keperluan kes.

“Untuk keperluan menjalanka­n program, saya gunakan sepenuhnya wang sendiri hasil pendapatan sewa rumah.

“Suami juga memperuntu­kkan belanja khusus sekitar RM3,000 sebulan untuk memudahkan gerak kerja kebajikan saya termasuk kos petrol, penginapan dan keperluan berkaitan,” katanya.

Menurutnya, dia juga aktif dalam kumpulan

di FB untuk memberi kesedaran dan melatih pesakit kanser menjadi sukarelawa­n.

“Kita fokus melatih pesakit kanser terutama mereka yang kembali pulih kerana memiliki pengalaman melalui pelbagai ujian,” katanya.

Wanita ‘hilang’ kaki kiri akibat kanser aktif dalam kerja kebajikan sejak empat tahun lalu

 ?? Noor Zeeda Abd Aziz ?? NOOR Zeeda aktif dalam kerja kebajikan membantu golongan kurang bernasib baik. Saya bercakap kepada diri sendiri adalah tidak adil mereka tidak dibantu sedangkan peluang pulih ada, tambahan lagi mereka masih ada keluarga”
Noor Zeeda Abd Aziz NOOR Zeeda aktif dalam kerja kebajikan membantu golongan kurang bernasib baik. Saya bercakap kepada diri sendiri adalah tidak adil mereka tidak dibantu sedangkan peluang pulih ada, tambahan lagi mereka masih ada keluarga”
 ??  ?? NOOR Zeeda aktif dalam kumpulan Cancer Survivors Msia.
NOOR Zeeda aktif dalam kumpulan Cancer Survivors Msia.
 ??  ?? CHOW
CHOW

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia