Harian Metro

SENGAT KELI BOY Anak peneroka perkuat The Fighters

- Firdaus Hashim firdaushas­him@nstp.com.my Naqib Nor Said sukanteam@nstp.com.my

„ Dua gol ketika benam Sri Lanka lonjak semangat Sumareh lakar kejayaan bersama Harimau Malaya

Mohamadou Sumareh menepati label selaku ‘taring baharu Harimau Malaya’ apabila penyerang import Pahang itu menghasilk­an dua gol ketika membantu Malaysia mengatasi Sri Lanka 4-1 di Stadium Sugathadas­a, Colombo, kelmarin.

Dua gol pada penampilan sulung pemain kelahiran Gambia itu nyata melonjakka­n lagi semangat Sumareh yang pantas menanam impian untuk melakar lebih banyak kejayaan bersama Harimau Malaya selepas ini.

“Saya gembira dapat menjaringk­an gol buat pasukan dan lebih penting kami meraih kemenangan Jengka: Hasrat untuk melihat skuad FELDA United beraksi dalam saingan Liga Malaysia (Liga M) dengan dibarisi sebahagian besar anak peneroka dilihat semakin hampir menjadi kenyataan.

Perkara itu diakui Pengarah Jabatan Inovasi dan Pembanguna­n Generasi Baharu FELDA, Nik Hasrul di tempat lawan.

“Saya anggap gol itu sebagai membalas kepercayaa­n jurulatih dan semua peminat yang sentiasa menyokong karier saya selama ini.

“Malah, gol pertama saya di peringkat antarabang­sa itu secara tidak langsung meningkatk­an motivasi saya dan akan berusaha memberi persembaha­n lebih baik pada perlawanan selepas ini,” katanya ketika ditemui sebaik tiba di Lapangan Mohd Zainudin yang menjangkak­an ia mampu direalisas­ikan dalam tempoh dua atau tiga tahun selepas 60 peratus skuad Piala Presiden The Fighters kini dibarisi anak peneroka.

Justeru, beliau berharap penganjura­n Piala Pengerusi FELDA edisi kelima yang berakhir semalam dapat terus menjadi ‘kilang’ dalam usaha menggilap bakat anak peneroka.

“Memang kita mempunyai perancanga­n jangka Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA), semalam.

Pada aksi persahabat­an itu, skuad kebangsaan bagaimanap­un ketinggala­n selepas tuan rumah mendahului menerusi Asela Madushan pada minit ke-29.

Bagaimanap­un, anak buah Tan Cheng Hoe bangkit bergaya khususnya dalam tempoh 25 minit terakhir apabila meraih empat panjang (menerusi penganjura­n Piala Pengerusi FELDA) dengan kita mengarahka­n jurulatih FELDA United menyenarai pendek beberapa pemain untuk diketengah­kan ke dalam sistem bola sepak FELDA.

“Mereka yang menepati kriteria akan diserapkan ke pasukan Piala Belia, Piala Presiden serta Akademi Bolasepak FELDA (ABF) bagi mereka yang berusia 17 tahun ke bawah. gol menerusi Norshahrul Idlan Talaha (m-65), Adam Nor Azlin (m-76) dan Sumareh (m-85, 91).

Selepas tugasan di Colombo, pasukan negara yang kini menghuni tangga ke-171 dunia menghadapi ujian lebih getir apabila dijadual menentang Kyrgyzstan yang menduduki ranking ke-91 dunia pada aksi persahabat­an kedua di Stadium Hang Jebat, Melaka, Selasa ini.

“Sebab rancangan utama FELDA dalam dua atau tiga tahun lagi barisan utama FELDA United akan dibarisi anak peneroka selepas ramai bakat baharu yang sudah dikenal pasti sejak empat edisi lalu,” katanya.

Memasuki hari ketiga pertanding­an, naib juara tahun lalu, Persatuan Bolasepak FELDA Wilayah (PBFW) Kuantan dengan PBFW Mempaga akan membuat perhitunga­n bagi menentukan

Ditanya mengenai aksi itu, Sumareh mengakui amat teruja untuk bermain di depan penyokong sendiri.

“Bukan perlawanan yang mudah (menentang Kyrgyzstan). Sudah tentu saya sudah tidak sabar, namun mengharapk­an sokongan padu penyokong untuk sama-sama memenuhi stadium pada aksi itu nanti,” katanya yang turut dikenali sebagai Keli Boy. juara.

PBFW Kuantan menjinakka­n PBFW Sahabat 1-0 dalam aksi separuh akhir pagi semalam, manakala PBFW Mempaga turut mencatat kemenangan dengan jumlah jaringan sama ke atas PBFW Terengganu dalam satu lagi perlawanan.

Pertanding­an membabitka­n 11 pasukan dari tanah rancangan selain satu pasukan dari ABF itu menawarkan hadiah RM20,000 untuk juara, manakala naib juara membawa pulang RM15,000. Tempat ketiga (RM8,000) dan keempat (RM5,000).

 ??  ?? AKSI Sumareh (kanan) ketika menentang Sri Lanka kelmarin.
AKSI Sumareh (kanan) ketika menentang Sri Lanka kelmarin.
 ??  ?? NIK HASRUL
NIK HASRUL

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia