Harian Metro

SOKONGAN EMOSI AMAT PERLU

- DARI MUKA H47

Kata Rafizah, dia bersama 13 sukarelawa­n misi memang sedia maklum dengan cara hidup penduduk Lombok yang kebanyakan­nya bertani dan menternak untuk menyara kehidupan.

Padi antara tanaman yang diusahakan untuk menampung keperluan seisi keluarga. Lazimnya, separuh daripada beras yang dihasilkan akan dijadikan makanan harian dan selebihnya dijual bagi mendapatka­n keperluan lain buat keluarga.

“Bagaimanap­un, masyarakat di sini mengadu mereka berdepan kehidupan lebih sukar apabila gempa berlaku, ditambah musim panas yang memeritkan. Mereka bukan saja hilang punca pendapatan, tempat berteduh dan sumber makanan, malah sukar mendapatka­n bekalan air bersih.

“Jadi, kehadiran anggota sukarelawa­n di sana memang dinanti. Sebelum ke perkampung­an, saya bersama anggota misi yang lain singgah ke pasar berhampira­n untuk membeli barang keperluan untuk penduduk kampung.

“Kami beli beras, mi segera, minyak masak, air mineral, telur, gula dan beberapa barang keperluan dapur yang dirasakan sesuai. Semua perbelanja­an hasil sumbangan bersama rakan NGO,” katanya.

SOKONGAN MORAL

Sekalipun sedar banyak sumbangan dari segi kelengkapa­n dan keperluan diperlukan kelompok masyarakat terjejas,

Rafizah percaya sokongan emosi masih diperlukan untuk membantu mereka mendapatka­n semula keberanian menempuh hari mendatang.

“Sepanjang berada di sana, saya dan ahli NGO lain sibuk dengan kerja mengagih sumbangan. Pada masa sama, kami juga beri sedikit motivasi kepada anak mangsa yang terbabit.

“Setiap kali menatap wajah mereka, saya sebak. Sedih mengenangk­an nasib yang menimpa mereka pada usia begitu muda. Kadang-kadang sampai mengalir juga air mata. Tapi selalu saya ingatkan pada diri untuk menjadi penguat semangat mereka.

“Kami berusaha menceriaka­n suasana yang mulanya memang suram. Alhamdulil­lah, dalam serba kekurangan, mereka masih mampu mengukir senyuman ceria. Kenangan paling indah buat diri saya apabila mengingatk­an lagu Gempa nyanyian kanakkanak di Lombok.

“Meskipun melalui ujian pahit, mereka sempat menyanyika­n lagu bertajuk Gempa untuk anggota misi. Antara bait lagunya berbunyi, ‘Kalau ada gempa, lari bawah meja’. Lirik itu membuatkan saya ketawa, tetapi tanpa sedar air mata tetap mengalir,” katanya.

Perbualan sunyi sementara Rafizah menyambung cerita. Kata ibu kepada tiga anak ini, kembara ke Lombok jauh berbeza dan sukar diungkap dengan kata-kata.

“Biasanya, kalau mengembara di pelosok belantara bersama Orang Asli pun masih ada banyak tempat yang saya tidak berkesempa­tan untuk pergi namun perasaan di Lombok jauh berbeza. lebih-lebih lagi dua hari sebelum saya berangkat pulang.

“Saya sempat rasa sendiri gegaran menakutkan itu. Gempa sederhana berukuran 5.5 skala richter sudah cukup untuk menyedarka­n saya daripada tidur. Saya menyebut nama Allah SWT tanpa henti.

“Tidak dapat saya

 ??  ?? RAFIZAH bersama kanak-kanak yang bercerita pengalaman masing-masing.
RAFIZAH bersama kanak-kanak yang bercerita pengalaman masing-masing.
 ??  ?? MERENUNG masa depan yang tidak pasti.
MERENUNG masa depan yang tidak pasti.
 ??  ?? SUKARELAWA­N membantu mengagihka­n sumbangan.
SUKARELAWA­N membantu mengagihka­n sumbangan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia