Harian Metro

Bantu pesakit kanser payudara

- Intan Mas Ayu Shahimi imas@hmero.com.my

Salur sebahagian hasil jualan

hijab eksklusif kepada tabung MAKNA

Aktiviti sukan dan kesihatan lazimnya dapat memupuk budaya hidup sihat. Ia adalah platform terbaik untuk menyatupad­ukan masyarakat berbilang bangsa dan kaum di negara ini.

Mewarnai kalendar buat tahun ke13 berturuttu­rut, BHPetrol dengan kerjasama Polis DiRaja Malaysia, Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan Affin Bank, minggu lalu meneruskan acara larian BHPetrol Orange Run 2018.

Mengekalka­n objektif tahun sebelumnya, program itu dijalankan untuk menggalakk­an rakyat Malaysia mengamalka­n gaya hidup lebih sihat dan dalam masa sama menabur bakti kepada masyarakat yang memerlukan.

Pengarah Urusan BHPetrol Tan Kim Thiam berkata, pihaknya gembira kerana dapat meneruskan komitmen, menganjurk­an acara larian Orange Run Sempena Bulan Kesedaran Kanser Payudara Sedunia tahun ini, pengeluar jenama hijab dan pakaian Muslimah, Sofearose buat julung kali mengadakan program tanggungja­wab sosial korporat (CSR) The Strongest Pink sebagai tanda sokongan kepada kempen Pinktober.

Program selama sebulan, berakhir 6 November depan itu turut disokong Majlis Kanser Nasional (MAKNA) sebagai rakan NGO yang bergiat aktif dalam memperjuan­gkan pesakit kanser.

Ketua Pengarah Urusan Sofearose Muhammad

Zaki Yusof berkata, inisiatif melancarka­n kempen The Strongest Pink timbul selepas melihat statistik penderita barah payudara yang semakin membimbang­kan.

“Angka ini meningkat saban tahun dan kami mahu masyarakat sedar mengenai yang cukup bermakna.

“Dalam tempoh 13 tahun ini, Orange Run menjadi platform untuk orang ramai menyertai acara larian menyeronok­kan sambil mengekalka­n tahap kesihatan yang baik, malah pentingnya langkah pencegahan awal kanser payudara, pemeriksaa­n berkala dan sokongan masyarakat kepada pesakit.

“Saya sendiri mempunyai kakak yang baru disahkan bebas daripada kanser payudara tahap empat.

Saya faham betapa mereka memerlukan sokongan komuniti dan orang di sekeliling untuk terus positif.

“Tahun ini kami menyuaraka­n sokongan padu kepada pesakit kanser payudara dan berharap kerjasama seperti ini menjadi contoh kepada banyak lagi label tempatan selepas ini,” katanya.

Jelas Muhammad

Zaki, dia sengaja memilih material satin pusam untuk koleksi hijab eksklusif

Clara Luxe sebagai simbolik memperkasa wanita dan menghargai mereka.

Setiap set hadir dengan membolehka­n peserta turut sama menghulurk­an tangan, membantu golongan yang memerlukan.

“Tahun ini, kami menerima sambutan kian memberangs­angkan dengan penyertaan pengikut setia hijab bertatahka­n kristal mewah bersama beg comel Hijab & Heels. Ia ditawarkan pada harga RM120 setiap satu dengan sebahagian hasil jualan disalurkan kepada tabung MAKNA.

Sementara itu, pejuang kanser payudara tahap empat, Wan Musfirah Aimi Wan Supian, 34, berkata, penyakit kanser yang dihadapiny­a langsung tidak menjadi penghalang­nya untuk menjalani rutin serta aktiviti seperti individu lain. acara ini dan juga peserta baru. Kami bangga melihat peserta mengetepik­an semua perbezaan untuk bersamasam­a menjayakan usaha murni ini.

“Sekiranya semangat ini dapat terus dikekalkan, Malah, ia menjadi pembakar semangat untuk wanita ini terus menghadapi hari mendatang dengan penuh optimis dan bersemanga­t.

“Setiap hari adalah cabaran dan semangat baru buat saya. Saya tidak boleh mengalah. Walaupun sehingga bulan lalu, doktor mengesahka­n sel kanser sudah menyerang sehingga ke tulang belakang, tetapi saya nekad untuk terus melawan.

“Syukur, saya satu kami percaya acara ini akan dapat diteruskan untuk tahun akan datang,” katanya.

Selepas tamat larian, Tan menyampaik­an sumbangan berjumlah RM30,000 kepada tiga rumah amal iaitu Persatuan Orangorang Cacat Anggota Malaysia, Persatuan Kebajikan

Pusat Jagaan Rumah Kasih Harmoni Paya Jaras dan Pusat Jagaan Persatuan Kebajikan KanakKanak Trinity Komuniti Selangor. Setiap pertubuhan menerima sumbangan RM10,000.

Acara larian sejauh 11 kilometer itu dimulakan di the Curve, Mutiara Damansara dan berjaya menarik lebih 4,000 penyertaan tahun ini. satunya pesakit kanser tahap empat yang masih mampu berdiri. Saya tidak mahu ‘pergi’ selagi belum berbaki kepada suami dan anak,” katanya.

Set eksklusif Clara Luxe boleh didapati di Butik Sofearose di Melawati Mall dan Bangi Sentral atau menerusi belian dalam talian.

Pelbagai aktiviti menarik dikongsi sepanjang berlangsun­gnya The Strongest Pink. Antaranya termasuk perkongsia­n kisah pejuang kanser, luahan individu yang kehilangan ramai ahli keluarga akibat kanser dan ujian klinikal serta khidmat rundingan percuma MAKNA.

Selain itu, pengunjung juga berpeluang mendapatka­n tip senaman dan kesihatan, tutorial bertudung serta tip penggayaan oleh Duta Sofearose, Sharifah Rose. Peserta termuda berusia 13 tahun.

Larian bagaimanap­un dibahagika­n kepada lapan kategori, iaitu Terbuka Lelaki dan Veteran, Terbuka Perempuan dan Veteran, KanakKanak Lelaki dan KanakKanak Perempuan serta Terbuka Antarabang­sa Lelaki dan Perempuan. Pemenang setiap kategori menerima hadiah wang tunai berjumlah RM50,000 dan baucar BHPetrol.

Selain peserta larian, acara itu turut menarik kunjungan keluarga dan rakan. Terdapat pelbagai aktiviti lain antaranya agihan sampel produk oleh BHPetrol, Affin Bank, F&N Beverages Manufactur­ing Sdn Bhd, NestlÈ dan banyak lagi.

 ??  ?? SIMBOLIK kerjasama bersama MAKNA.
SIMBOLIK kerjasama bersama MAKNA.
 ??  ?? PEMENANG larian bersama hadiah masing-masing.
PEMENANG larian bersama hadiah masing-masing.
 ??  ?? WAN Musfirah Aimi sebak menerima kejutan daripada suami tercinta.
WAN Musfirah Aimi sebak menerima kejutan daripada suami tercinta.
 ??  ?? ANTARA
aktiviti dijalankan sepanjang program.
ANTARA aktiviti dijalankan sepanjang program.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia