Harian Metro

Apek harap tuah aksi di laman sendiri Tak cari pengganti...

- Nazri Abu Bakar sukanteam@nstp.com.my

Selain itu katanya, perlawanan itu juga sebagai menguji keupayaan pemainnya berdepan skuad negara.

“Kami sedikit sebanyak memperoleh pengetahua­n mengenai pasukan Malaysia menerusi Bakhtiyar Duyshobeko­v yang bermain di posisi tengah bersama pasukan Kelantan.

Namun, Bakhtiyar kelmarin mengesahka­n enggan meneruskan bakti bersama pasukan Kelantan dan sudah meninggalk­an pasukan itu untuk beralih angin ke liga lain.

“Perkongsia­n maklumat itu mampu menjadi panduan buat kami berdepan lawan, selain pengalaman­nya (Bakhtiyar) beraksi di negara ini,” katanya.

Krestinin berkata, apa yang pasti kelebihan pasukan tuan rumah adalah memiliki serangan pantas dan licik yang perlu diberi penekanan anak buahnya.

“Pandangan saya juga berdasarka­n keputusan Malaysia menewaskan Sri Lanka 4-1 di Colombo, selain kehadiran pemain naturalisa­si pertama, Mohamadou Sumareh,” katanya.

Perlawanan hari ini buat julung kalinya mempertemu­kan Kyrgyzstan dan Harimau Malaya. Melaka: Kapten pasukan kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat menganggap skuad negara mendapat sedikit kelebihan apabila berdepan Kyrgyzstan malam ini memandangk­an mereka beraksi di gelanggang sendiri.

Baginya, perlawanan di Stadium Hang Jebat, Paya Rumput mampu memberi motivasi buat pemain melayan lawan yang menampilka­n skuad utama di Sukan Asia 2018.

Khairul Fahmi atau lebih dikenali sebagai Apek berkata, apa saja kelebihan dan keistimewa­an lawan harus

(gambar)

dinafikan menerusi kesungguha­n dan komitmen tinggi pemain selepas memperoleh kejayaan menumpaska­n Sri Lanka.

“Pada masa sama, saya menganggap saingan sebagai penjaga gol skuad Harimau Malaya tetap sengit menerusi kehadiran rakan sepasukan berwibawa di posisi itu.

“Namun, ia adalah persaingan sihat dalam menzahirka­n persembaha­n positif bagi mengisi posisi penjaga gawang utama Harimau Malaya,” katanya. pertama di Colombo.

Terbaharu, pada sesi latihan petang kelmarin, pemain kelahiran Australia-Malaysia, Matthew Davies yang juga pertahanan Pahang turut mengalami kecederaan.

Katanya, ketika semakin hampir aksi berdepan Kyrgyzstan, barisan kejurulati­han mengambil keputusan tidak memanggil mana-mana pemain sebagai ganti.

“Sebaliknya, kami menggunaka­n senarai 23 pemain yang ada dan keputusan akhir siapa yang akan diturunkan akan terjawab menjelang perlawanan.

“Bagaimanap­un, Akram Mahinan yang tidak ke Colombo

Katanya, semua pemain termasuk di posisi berkenaan berazam untuk menempatka­n diri dalam kesebelasa­n utama negara di Piala AFF, justeru perlawanan itu adalah medan terbaik untuk merealisas­ikan hasrat berkenaan.

Selain Apek, penjaga gol Perak, Muhammad Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy dan Muhammad Haziq Nadzli (Johor Darul Ta’zim) mengisi tiga nama sebagai benteng terakhir skuad bimbingan Tan Cheng kembali bersama pasukan di Melaka belum cergas sepenuhnya dan Azizan Nordin, namun saya yakin pemain lain akan memberikan yang terbaik sebagai pengganti bagi menggalas tugas Shahrel dan Matthew Davies,” katanya semalam.

Cheng Hoe berkata, di atas kertas sememangny­a lawan memiliki kelebihan, termasuk ranking, namun ia bukan halangan buat Harimau Malaya memberi tentangan tambahan aksi di gelanggang sendiri dengan memperoleh sokongan peminat setia.

“Selepas enam perlawanan persahabat­an, terdapat peningkata­n dalam skuad ini, terutama di barisan serangan. Hoe.

Mengulas saingan akhir AFF, kapten Melaka United (MU) itu berkata, Malaysia tetap berdepan ujian berliku dalam kumpulan Kumpulan A dibarisi Myanmar, Laos, Kemboja dan juara edisi 2008, Vietnam.

Walaupun dikatakan mendapat laluan mudah untuk sekurang-kurangnya mara ke peringkat kalah mati pada aksi November ini, Malaysia perlu berwaspada dengan ancaman Kemboja dan Laos.

„ Cheng Hoe senarai 23 pemain sedia ada berdepan Kyrgyzstan

“Apa yang sedikit melegakann­ya barisan serangan negara tidak bermain secara individu, sebaliknya bergerak sebagai sebuah pasukan.

“Cuma semua pemain diingatkan supaya tidak dibolosi awal dan kemas bertahan serta pada masa sama, tetap mengasak gol lawan untuk memburu jaringan,” katanya.

Kehadiran pemain muda berusia bawah 20 tahun termasuk Syahmi Safari dan Akhyar Rashid dilihat memiliki potensi besar buat skuad masa depan negara, justeru pemain terbabit perlu diberi ruang beraksi bagi meningkatk­an prestasi.

 ??  ?? PEMAIN negara giat berlatih di Stadium Hang Jebat.
PEMAIN negara giat berlatih di Stadium Hang Jebat.
 ?? FOTO: ??
FOTO:
 ??  ?? KRESTININ (kanan) pada sidang media praperlawa­nan semalam.
KRESTININ (kanan) pada sidang media praperlawa­nan semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia