Harian Metro

Pembelajar­an ikut keupayaan

-

Disiplin, kecekalan ditekankan bantu lengkapkan jati diri pelajar di luar kelas

Kecekalan adalah faktor penting untuk mengekalka­n prestasi dan kekal konsisten malahan melatih daya tahan seseorang dalam menangani kegagalan.

Oleh itu, usaha yang gigih dan sistematik menyumbang kepada pembentuka­n jati diri seseorang dalam usaha mengecapi kecemerlan­gan dalam kehidupan.

Menerusi kaedah KUMON, setiap pelajar akan diuji keupayaann­ya, pelajar akan memulakan pembelajar­an berperingk­at yang efektif secara progresif pada tahap sesuai berdasarka­n daya upaya individu itu.

Keunikan kaedah ini terletak kepada kaedah pembelajar­an kendiri mengikut keupayaan pelajar dan yang menariknya.

Menariknya KUMON akan mendorong dan membimbing pelajar

Beliau berkata demikian selepas menyampaik­an hadiah kepada pemenang sejurus merasmikan majlis penutupan program berkenaan.

Majlis turut dihadiri Pengarah Urusan Berkat Minda Resources, Mahmud Mat Ali; Pengarah Tabung Haji Kelantan, Wahyudin Tamami; Pengarah Tabung Haji Terengganu, Mohyen Mosman dan Pensyarah Fakulti Kejurutera­an dan Alam Bina UKM, Dr Muhammad Azry Khoiry.

Seramai 100 pelajar tingkatan satu hingga tiga dari 25 sekolah menengah dari Kelantan, Terengganu dan Pahang mengambil bahagian dalam pertanding­an berkenaan.

Mohd Nasir berkata, kejohanan itu adalah kali kedua oleh Tabung Haji dengan kerjasama UKM sebagai penyedia modul yang dikendalik­an Berkat Minda Resources.

“Kami sangat mengalualu­kan program STEM ini

kerana ia menjadi platform bagi Gen-Y meningkatk­an kemahiran berkaitan sains, kemahiran abad ke-21, kemahiran saintifik, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan kemahiran penyelidik­an.

“Kami juga berharap melalui penganjura­n ini, pelajar dalam pendidikan berkaitan STEM dapat dipupuk sekali gus meningkatk­an literasi tenaga dalam kalangan pelajar di semua peringkat,” katanya.

Sementara itu, guru pengiring SM Imtiaz, Mohamad Hafizul Izwan Mohd Zaidi berkata, anak didiknya akan melakukan persiapan rapi menjelang kejohanan akhir itu nanti dan beliau berbangga dengan pencapaian pasukannya.

“Mereka sudah melakukan yang terbaik dan saya akan memastikan kami melakukan persiapan rapi sebelum bertandang ke UKM Bangi,” katanya.

 ??  ?? PELAJAR seronok mengikuti pengajian di KUMON.
PELAJAR seronok mengikuti pengajian di KUMON.
 ??  ?? MOHD NASIR (baju biru) bersama peserta cabaran STEM Zon Timur.
MOHD NASIR (baju biru) bersama peserta cabaran STEM Zon Timur.
 ??  ?? PELAJAR menunjukka­n projek Bandar Pintar kepada juri.
PELAJAR menunjukka­n projek Bandar Pintar kepada juri.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia