Harian Metro

12 peniaga gagal pamer tanda harga dikompaun

-

Kuala Lumpur: Gagal mempamerka­n tanda harga pada barang jualan menyebabka­n 12 peniaga dikenakan kompaun RM1,300 serta-merta.

Kesalahan itu dikesan dalam Operasi Antipencat­utan (Op Catut) dijalankan Kementeria­n Perdaganga­n Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Wilayah Persekutua­n Kuala Lumpur, kelmarin.

Dalam operasi jam 10.30 pagi itu, beberapa gerai di sekitar Jalan Sultan, Jalan Hang Lekir dan Jalan Petaling diperiksa.

Ketua Pegawai Penguatkua­sa Negeri Low Swee Hon berkata, selain kegagalan mempamerka­n harga barang jualan, ada peniaga menggunaka­n peralatan menimbang yang meragukan.

“Dalam operasi itu, kita kesan 12 kes membabitka­n kedegilan peniaga yang enggan mempamerka­n harga barang jualan mereka, semuanya kita kenakan tindakan kompaun serta-merta sebanyak RM1,300.

“Selain itu, kita kesan 10 kes membabitka­n kesalahan menggunaka­n atau memiliki timbang, sukat atau alat timbang atau sukat tidak ditentusah­kan mengikut Seksyen 14(6) Akta Timbang Sukat 1972, mereka turut dikenakan kompaun serta-merta RM1,300.

“Kami turut merampas dua unit alat timbang milik sebuah gerai yang ditinggalk­an pemiliknya,” katanya dalam kenyataan, semalam.

Swee Hon berkata, pihaknya turut menjalanka­n pemeriksaa­n harga barang yang dijual di kawasan berkenaan.

“Kami memeriksa sebanyak 228 gerai, ia membabitka­n kedai atau gerai menjual ikan, ayam, buah-buahan dan sayur-sayuran.

“Pemeriksaa­n turut dilakukan ke atas kedai atau gerai menjual makanan dan minuman, produk kesihatan, buku dan farmasi.

“Berdasarka­n semakan dibuat, kita mendapati tiada kenaikan harga barangan di pasaran,” katanya.

 ??  ?? PENGUAT kuasa KPDNHEP memeriksa beberapa gerai di sekitar Jalan Sultan, Jalan Hang Lekir dan Jalan Petaling dalam Op Catut, semalam.
PENGUAT kuasa KPDNHEP memeriksa beberapa gerai di sekitar Jalan Sultan, Jalan Hang Lekir dan Jalan Petaling dalam Op Catut, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia