Harian Metro

Penyokong teruja sambut ketibaan piala berprestij

- Syafiq Aznan syafiq.aznan@nstp.com.my Farah Suhaidah Othman sukanteam@nstp.com.my

pada sidang media selepas tamat perlawanan.

Mengulas lanjut kejayaan skuad The Bos Gaurus merangkul Piala Malaysia buat kali kelapan, bekas pemain Kelantan itu mengakui gembira dengan kemenangan itu selepas bergelut dengan masalah kecederaan musim lalu.

“Bagus rasanya untuk kembali beraksi selepas musim lalu yang sukar, jadi saya mahu mengucapka­n terima kasih kepada jurulatih kerana memberi peluang untuk melakukan perkara yang saya sukai.

“Memenangi Piala Malaysia satu bonus yang besar, apatah lagi kerana ini adalah trofi sulung saya. Saya bangga dengan rakan sepasukan yang menunjukka­n semangat juang sejak dari mula hinggalah final malam ini,” katanya.

Terdahulu, Perak menamatkan penantian 18 tahun menjulang Piala Malaysia apabila menewaskan skuad Penyu 4-1 menerusi penentuan sepakan penalti selepas terikat 3-3 pada aksi final. Kuala Lumpur: Penjaga gol Perak, Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy nyaris menyebabka­n pasukannya ‘terlepas’ Piala Malaysia selepas melakukan kesilapan mudah apabila gagal membuat keputusan dengan cepat pada aksi final Piala Malaysia, malam kelmarin.

Jelas penjaga gol berusia 25 tahun itu, dia lambat untuk membuat keputusan ketika cuba mendapatka­n bola yang menyaksika­n dia sekadar ‘menendang angin’ sekali gus membolehka­n Tchetche Kipre menghadiah­kan gol kedua buat Terengganu FC.

“Sebenarnya saya mengambil masa terlalu lama untuk menyesuaik­an diri dalam perlawanan kerana rasa gemuruh memandangk­an

Piala Malaysia ini adalah pentas terbesar buat saya.

“Punca kesilapan itu disebabkan Ipoh: Lebih 100 penyokong pasukan The Bos Gaurus menyambut ketibaan Piala Malaysia di Stadium Perak jam 1.30 tengah hari semalam.

Walaupun tanpa kehadiran pemain di dalam bas yang membawa piala berprestij itu, kegembiraa­n serta keterujaan jelas dilihat di wajah kesemua penyokong yang hadir di pekarangan stadium itu.

Ketibaan piala dan beberapa pengurusan pasukan itu disambut Presiden Persatuan Bolasepak Perak (PAFA), Hasnul Zulkarnain Abdul Munaim.

Seorang penyokong, Mohd Fairos Tajudin, 36, berkata, dia agak terkilan berikutan tidak dapat menonton perlawanan akhir di Stadium Shah Alam kerana bekerja.

Oleh itu, dia bersama keluargany­a datang ke Stadium Perak bagi melihat sendiri piala berprestij itu serta menunjukka­n sokongan terhadap pasukan kesayangan.

“Kami memang puas hati menyaksika­n perlawanan semalam, mampu membalas jaringan walaupun ketinggala­n dan sebagai anak Perak saya sangat berbangga dengan kemenangan ini.

“Semangat pemain yang berjuang habis-habisan membuktika­n mereka bermain kerana lencana di dada,” katanya ketika ditemui di pekarangan Stadium Perak, di sini semalam.

Mohd Rozi Zakaria, 48, pula berkata, dia membawa anak-anaknya datang memberi sokongan di stadium berkenaan untuk turut sama berada dalam lipatan sejarah pasukan apabila memenangi piala itu tahun ini.

Katanya, meskipun terkilan kerana tidak dapat menyaksika­nnya secara langsung di Stadium Shah Alam kerana kehabisan tiket namun sokongan serta semangatny­a tetap bersama pasukan itu.

“Saya bawa anak-anak datang ke sini untuk melihat dengan mata sendiri Piala Malaysia. Perlawanan semalam memang kenangan terindah bagi saya sebagai penyokong Perak,” katanya.

 ?? Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy ?? HAFIZUL wira Bos Gaurus selepas menyelamat­kan dua
sepakan penalti pemain Terengganu.
Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy HAFIZUL wira Bos Gaurus selepas menyelamat­kan dua sepakan penalti pemain Terengganu.
 ??  ?? PENYOKONG Perak ceria menyambut ketibaan trofi Piala Malaysia di Stadium Perak, semalam.
PENYOKONG Perak ceria menyambut ketibaan trofi Piala Malaysia di Stadium Perak, semalam.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia